Kisah Saya Dah Jadi WAHM!

Tuesday, October 14, 2014

Akhirnya, saya WAHM. Untuk yang belum tahu WAHM tu adalah Work-At-Home-Mom. Sudah masuk bulan ketiga. 


Dulu saya pernah kata, paling lambat jadi WAHM Rayna Darjah 1. Sebab saya nak hantar dan ambil dia dari sekolah. Bukan tak percaya bas sekolah. Tapi seriau sedikit. Lagipun, bila jadi mak-mak ni, kalau boleh nak anak 24 jam depan mata.

Tambah lagi, macam-macam perkata tak diingini terjadi. Memang betul. Tak semestinya kalau jaga sendiri tak jadi apa-apa. Cuma, saya lebih suka jaga anak-anak sendiri.



Biar pun kadang-kadang jadi Ultraman, jadi raksasa gorgon, jadi tarzan. Tapi saya happy.

Pernah juga tanya dengan anak sulung 'Rayna, ibu kan suka garang, lepas tu marah-marah. Ibu rasa Rayna duduk day care jelah lepas nie. Ibu kerja. Nanti Rayna kuranglah kena marah'

Nak tahu apa dia jawab?

'TAK NAK! Mana ada ibu marah. Rayna tak suka day care. Rayna tak nak ibu kerja'

Terus rasa kembang pipi dan peluk cium dia laju-laju. 

Tulah anak kan. Walaupun kita garang, dia tetap nak kita selalu ada untuk dia.

Cuma jangan over garang. Nanti kang terbantut otak anak. Pernah baca 'somewhere' bila kita jerkah anak, berbillion sel-sel otak mati. Dan anak jadi kurang bijak dan murung. 

Tapi tulah cabaran terbesar jadi WAHM. Uruskan hal anak-anak. Kalau seorang mungkin boleh lagi. Tapi bila lebih dari satu. Bahahahaha. Memang boleh kembang kempis dada.

Satu yang saya pegang. Kalau anak -anak bergaduh atau tantrum. Saya akan tinggalkan dia. Masuk bilik dan buat macam tak ada apa berlaku.

Dan bila dia dah agak tenang. Barulah saya pujuk dan bagi nasihat. Kalau masa tu juga nak counter. Nanti saya pula yang tantrum. Boleh?

Sebenarnya, yang jadi saya WAHM tiba-tiba. Bila suami kena hantar urus projek di Paka, Terengganu. Saya terpaksa uruskan anak sorang-sorang. 

Bila fikir betapa huru haranya pergi balik kerja setiap hari. Saya pun ambil cuti tanpa gaji. Serasa macam dipercepatkan pula permintaan saya. Allahuakhar!

Mungkin kalau saya tak buat bisnes Shaklee. Tak berani juga nak cuti tanpa gaji. Bayangkan takde income langsung kat tangan.

Lepas tu takkan nak beli barang-barang peribadi nak mintak kat suami. Dah biasa pegang duit sendiri. Lagipun, kesian kat suami. Tak sampai hati nak tengok dia tanggung expenses kami satu keluarga..

Jadi dengan duit Shaklee nilah, saya boleh tolong sikit. Dan simpan sikit.

Siapa kata jadi suri rumah takde duit?

Kalau nak, pasti ada jalan. Macam bisnes Shaklee nie mudah untuk saya uruskan. 100% dari rumah. Sambil urus anak-anak, bisnes boleh jalan. 1001 kali jatuh cinta dengan bisnes macam nie.

Dan sekarang saya makin cinta dengan kerja baru saya WAHM. 

Sebab itulah, saya buat keputusan untuk terus berhenti kerja. Memanglah ada rasa sayang. Tapi, family comes first right?

Kalau ada pilihan, why not?

Tambah seronok bila saya dah tak payah nak pam susu lagi. Anytime boleh susukan Muhammad Ruwayfi. 

Kuranglah stress saya setiap pagi melihat amukan Sofhea yang tak nak pergi school. Dulu bangun pagi mesti nangis. Sekarang, bangun mesti tersengih-sengih. Mungkin dia happy sebab tahu ibu ada 24 jam depan mata.

Being WAHM is FUN!

You Might Also Like

1 comments

  1. Best nya dah dapat jadi WAHM....seronok dapat buat semua sendiri untuk keluarga kan....

    ReplyDelete

WeLoveSusuIbu On FB

WeLoveSusuIbu Instagram

Nuffnang

WeLoveSusuIbu Youtube