4 Cara Mula Bisnes Online Menurut Dr Azizan Osman

Saturday, June 07, 2014

Online bisnes adalah perkara yang paling 'in' zaman ini. Dari buah sampaikan ke cadar, semua ada dalam online bisnes. Tapi tahukah ada cara mudah untuk mula bisnes online menurut kata pakar 'online marketing' Dr Azizan Osman.

Berikut adalah 4 Cara Mula Online Bisnes Yang Paling Mudah

1-Tak Payah Buat Produk Sendiri
Nak buat produk sendiri, modal besar. Jadi apa alternatif yang ada adalah jual produk orang lain. Tapi haruslah pilih produk yang jenama memang kukuh. Dan produk yang berkesan. Kenapa perlu jenama yang kukuh? Sebab jenama atau 'branding' memberi 'first impression' kepada bakal pelanggan. Contoh jenama Coach, bila dengar pun anda akan rasa hebat, dari jenama Ciku. Sudahlah tak pernah dengar, bertambah tak yakinlah bakal pelanggan nak beli.

Antara produk yang memang sudah ada nama dan produknya yang berkesan adalah Shaklee. Sudah berada di pasaran dunia sejak 50 tahun yang lalu, dan di Malaysia pula lebih dari 20 tahun. Kukuh bukan? Dan jika produknya tidak berkesan, sudah lama Shaklee gulung tikar. Tapi ternyata, Shaklee makin menjadi fenomena dan kegilaan ramai. Menurut Mr. Roget Barneet CEO Shaklee Corp (merangkap owner jenama Burberry) pasaran di Malaysia masih luas, hanya 1% yang telah dikuasai dan ada lagi 99% pasaran baru, yang masih belum disentuh. Keputusan di tangan anda.

2-Fikir Untung
Antara kesilapan ramai usahawan adalah mereka mengambil risiko tinggi untuk memulakan perniagaan. Ya berani itu penting. Tapi kalau ianya mengakibatkan kerugian, bukankah tidak berfaedah. Jadi, sebaiknya fikirkan keuntungan dahulu. 
Untung di awal mula bisnes online tidak perlulah besar. Asalkan ianya konsisten bertambah, ia adalah petanda yang baik.
Bayangkan jika anda usaha sikit pun sudah dapat untung, apatah lagi kalau anda gandakan usaha. Maka berganda-gandalah keuntungan.

dapat duit secara online, peluang perniagaan online, jadi ahli shaklee, cara mudah cari duit, jana pendapatan tanpa modal, peluang kerja di rumah, kerja sampingan dari rumah, kelebihan menjadi ahli shaklee, daftar shaklee, daftar shaklee online, cara daftar ahli shaklee


3-Modal Bisnes Yang Rendah
Tak perlu ambil risiko buat pinjaman bank sebab nak berniaga. Kita mulakan dengan apa yang kita mampu. Contoh anda ada RM100, anda boleh buat modal untuk beli shawl dan jual secara online. Tak perlu ada kedai sebenar. Cukup kedai di online blog ataupun Fan Page Facebook.
Atau anda boleh mula bisnes Shaklee dengan join keahlian seumur hidup dengan hanya RM65. Dan tiada lagi tambahan modal yang diperlukan. Bila customer pesan barang dan buat bayaran, barulah anda beli. Syok, bila bisnes tanpa modal tapi pulangan lumayan.

4-Risiko Rendah
Mulakan bisnes online dengan cara dan risiko yang rendah. Lebih rendah risiko, lebih baik untuk anda yang baru mula meniaga. Bayangkan jika anda sudah beli stok ribu RM, setelah berpenat lelah berbulan-bulan promote di online, stok masih tak jalan.  Risiko anda bungkus kedai online adalah lebih besar. Sebaiknya pilih bisnes yang tak memerlukan anda menyimpan stok. Tiada stok bermakna risiko bisnes anda adalah rendah.

Hanya dengan 4 cara mudah mula bisnes online membuatkan anda menjadi usahawan online yang berjaya. Lengkapkan diri dengan sebanyak mungkin ilmu dan seni bisnes online. Bodoh atau kurang ilmu membuatkan bisnes online anda melingkup. Dan selebihnya Just Do It dan binalah ikatan yang baik dengan bisnes partner anda yang terbesar iaitu Allah.

Jika anda berminat mahu mula bisnes online dengan Shaklee tapi tak tahu bagaimana. Boleh hubungi saya, Suriya Majid di 016 773 1892. 

Segala rahsia dan teknik pemasaran online Shaklee akan didedahkan jika anda bersama-sama dengan kumpulan saya. Cepat sebelum anda terlambat!


You Might Also Like

19 comments

  1. Menarik artikel ni.terima kasih...dapat semangat baru hari ni.

    ReplyDelete
  2. Tips yang berguna untuk mula bisnes online. Dengan kos yang paling rendah dan mampu milik

    ReplyDelete
  3. thanks sis, tips yang best untuk newbie.

    ReplyDelete
  4. Terima kasih untuk perkongsian yang berguna.
    Nak belajar internet marketing cara pakar ? Layari laman web ini ye --> www.niagaonline2u.com

    Thnks.

    ReplyDelete
  5. semoga ALLAH S.W.T melipat gandakan rezeki puan sentiasa..

    ReplyDelete
  6. Perkongsian menarik. Ilmu yang bermanfaat dan akan saya kongsikan di luar sana.
    Terima kasih tt.

    Link bisnes startup
    bit.ly/senibisnesstartupmeletup

    ReplyDelete
  7. Terima kasih di atas perkongsian ini.

    Nak lebih mendalam tentang bisnes start-up di sini:-

    bit.ly/senibisnesstartupmeletup

    ReplyDelete
  8. setiap perniagaan sebaik-baiknya bermula dengan perniagaan yang kecil dan teratur.salah satu elemen penting ialah daftar perniagaan dan juga akaun semasa syarikat dengan bank2 yang utama.namun untuk membuka akaun syarikat di bank2 yang utama seperti maybank dan cimb memerlukan introducer.tuan/puan boleh menghubungi saya untuk urusan introducer di talian.012-7292850 atau melawati blog saya untuk maklumat lanjut.terima kasih.

    ReplyDelete
  9. perkongsian yang menarik, terima kasih puan :)

    ReplyDelete
  10. Tips yang amat berguna untuk garis panduan memulakan perniagaan internet. Ramai yang telah terlibat dalam perniagaan secara oneline ini. Maka banyak pilihan produk yang ingin dipasarkan mahupun dijual. Sebagai saranan saya cadangkan anda yang ingin dapatkan produk sila layari http://www.ebookpustaka.com/bonanza untuk dapatkan produk berserta laman web yang siap jual semula.

    ReplyDelete
  11. Artikel yang sangat membantu!

    Saya juga stuju, start small and grow big later!
    Banyak peniaga surirumah, yang start kecil-kecilan dari rumah, dan jangan hairan ada yang mampu buka kedai sendiri sebab tinggi permintaan.

    saya ada blog tentang cara Mudah surirumah2 ini memulakan perniagaan mereka dalam 5 hari, ikuti di sini: http://amizanyap.com/cara-memulakan-perniagaan/

    ReplyDelete
  12. Tips yang dicari-cari..thanks puan..thumb up!

    ReplyDelete
  13. Betul kata Puan!

    X perlu susah2 cari idea bisnes yg kreatif dan unik, sebab belum tentu ada pasaran dan permintaan.

    Lebih baik jual barang yg memang suda ada permintaan, dan anda hanya perlu fight pesaing anda dengan meningkatkan servis jualan dan marketing.

    Anda risau pesaing? kalau produk yg baru anda wujudkan tu pun, mngkin akan ada pesaing satu masa nanti.

    Apa yang saya tekankan di dalam blog saya, Kaji permintaan produk, kerana bagaimana baik dan mantap produk anda tapi jikalau tiada pembeli/ permintaan, anda sedang merancang untuk menanggung kerugian.

    For more info dan Tips, boleh baca blog saya di , http://amizanyap.com/cara-memulakan-perniagaan/

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum, sy dapat menyelesaikan masalah anda untuk berjaya dalam hidup. Dengan hanya modal KURANG DARI RM100.00 anda mampu berjaya. InsyaALLAH PM sy 0135371966

    ReplyDelete
  15. Satu perkongsian yang sangat menarik. Bagi usahawan yang baru memulakan perniagaan online secara kecil-kecilan, kami menawarkan pelbagai Pakej Website Murah untuk anda. Hubungi kami untuk maklumat lanjut.

    ReplyDelete
  16. info yang bagus, minta izin repost ke dalam blog saya yang khas untuk surirumah memilih 99 jenis perniagaan dari rumah, https://vendormallz.com/

    ReplyDelete

WeLoveSusuIbu On FB

WeLoveSusuIbu Instagram

Nuffnang

WeLoveSusuIbu Youtube