Keputihan Semasa Hamil. Adakah Ianya Normal?

Thursday, December 31, 2015

Assalamualaikum,


Kehamilan boleh menjadikan ibu runsing. Perkara normal pun boleh jadi pening. Usah runsing, keputihan semasa hamil adalah perkara yang normal. Malah, ia adalah perkara umum bagi semua wanita.


Lekorrhea adalah nama bagi keputihan normal, yang sering dialami oleh wanita hamil. Ia bersifat jernih, tidak pekat dan hampir tidak berbau.

Jumlah keputihan ini selalunya meningkat seiring dengan usia kandungan bayi. Ia berkait rapat dengan perubahan hormon yang berlaku bagi wanita hamil.

Walaubagaimanapun, keputihan ini tetap memberikan rasa yang tidak selesa. Dan lebih teruk lagi, keputihan yang banyak mudah untuk dijangkiti kulat. Anda akan mengalami iritasi atau gatal-gatal dibahagian faraj dan punggung.

Anda akan mengalami rasa sakit untuk membuang air kecil. Dan juga rasa tidak selesa untuk berhubungan seks bersama suami. Seeloknya masalah ini perlu diatasi sejak dari awal lagi.

Keputihan Serius Menyebabkan Kematian Bayi?


Keputihan sebenarnya adalah perkara yang bagus. Keputihan jernih dan cair menandakan bahawa vagina pada tahap kesihatan yang baik.

Namun jika keputihan menjadi serius, ia boleh menyebabkan keguguran dan kematian bayi di dalam kandungan.

Oleh itu, usah ambil mudah tentang keputihan semasa hamil ini. Krim anti fungal yang disapu pada sekitar vagina mungkin hanya menambahkan jangkitan bakteria ini.

Rawat Keputihan Cara Semulajadi


Selain dari menggunakan krim anti fungal, anda boleh merawat masalah ini secara semulajadi. Bagi ibu hamil, sila dapatkan nasihat doktor sebelum memulakan rawatan ini.

1- Bawang Putih

Ia kaya dengan anti bakteria dan anti virus. Sangat baik untuk menghentikan keputihan, bawang putih ini akan membunuh bakteria.

Ambil seulas bawang putih segar dan buang kulitnya. Kemudian masukkan ke dalam vagina sebelum tidur dan buang ketika bangun tidur.

Pilihan lain? Anda boleh cuba mengambil supplemen bawang putih secara rutin. Alicin di dalam bawang putih ini sangat baik untuk menentang kulat penyebab keputihan teruk.

2- Apple Cider Vinegar

Ini juga sangat baik untuk merawat keputihan secara semulajadi. Ia membantu mengekalkan keseimbangan pH tubuh badan.

Selain itu, ia juga sangat baik untuk mengelakkan bau busuk akibat keputihan.

Campurkan apple cider vinegar dengan air, menggunakan kuantiti yang sama. Gunakan ia untuk membersihkan vagina setiap hari.

3- Pisang

Selain rasanya yang sedap, ia juga baik merawat leukorrhea (keputihan). Makan sebiji atau dua biji pisang yang masak ranum setiap hari.

Garlic Complex Supplemen Terbaik Hentikan Keputihan Teruk Kala Hamil


Bawang putih aka garlic sangat baik jika digunakan ketika ianya masih segar. Garlic yang telah lama mungkin tidak memberikan kesan yang baik bagi mengatasi masalah keputihan ini.

Selain itu, khasiat garlic paling tinggi adalah ketika ia masih mentah. Oleh itu, jika anda tidak sanggup makan bawang putih mentah, Garlic Complex Shaklee adalah pilihan yang paling baik.

Ianya diproses secara eksklusif pada suhu bilik. Ini supaya khasiat alicin dapat dikekalkan 100%.

Gabungan bawang putih bersama rosemarry dan spearmint, menghasilkan Garlic Complex ini berbau segar.

Dua biji supplemen ini mengandungi 100mg ekstrak garlic tulen. Ianya seolah-oleh anda makan dua ulas bawang putih mentah yang segar.

Menurut kajian dari University of Pittsburgh Medical Center, garlic mampu merawat jangkitan bakteria pada vagina. Termasuklah keputihan yang berlebihan dan kronik.

Terdapat khasiat lain di dalam Garlic Complex, antaranya:

  • meningkatkan peredaran darah yang baik

  • menurunkan tekanan darah tinggi

  • merendahkan paras kolestrol dalam badan

  • juga, mengelakkan letih dan lemah semasa hamil


Sebotol Garlic Complex ini mengandungi 60 tablet yang mudah ditelan. Harganya RM47.00 sebotol.

Usah bertangguh bagi merawat keputihan semasa hamil ini. Menurut Dr Hamid Arshad (Doktor Pakar Puan) ianya nampak remeh, tetapi ia boleh mengundang risiko keguguran, kematian bayi, pendarahan dan kesakitan yang teruk.

Waktu hamil adalah saat paling bahagia bagi seorang wanita. Jangan rosakkan saat indah ini hanya kerana keputihan!

Nak order Garlic Complex? Segera SMS/WA ke 016 773 1892. Setiap pembelian layak mendapat bimbingan cara makan yang betul. Konsultasi secara eksklusif diberikan sepanjang anda mengambil ini.

You Might Also Like

0 comments

WeLoveSusuIbu On FB

WeLoveSusuIbu Instagram

Nuffnang

WeLoveSusuIbu Youtube