Bagaimana Rawat Luka Czer Keluar Air? Dah 2 Minggu Pun Tak Sembuh

Tuesday, October 03, 2017

Siapalah yang tak panik, kalau luka czer keluar air warna kuning tiba-tiba kan? Kalau sedikit mungkin tidak apa-apa. Tapi ini sampai basah seluar dalam, kain batik pun basah sama.

Mesti dah terbayang yang bukan-bukan kan? Lagilah pula dalam pantang, emosi mudah rapuh.

Berhenti! Usah panik. Rupanya ini masalah ini adalah yang normal bagi ibu yang menjalani pembedahan czer.

Air kuning itu puncanya dari air terkumpul yang digunakan semasa proses pembedahan czer. Ada sesetengah orang memanggilnya air bisa.

Akan tetapi masalah luka czer keluar air ini, boleh mengundang masalah yang lebih teruk. Seperti luka lambat baik, dan berisiko tinggi untuk terkena jangkitan kuman.

Boleh jadi mimpi ngeri kalau luka sudah terkena kuman. Bayangkan sajalah, ia boleh menyebabkan luka tak dapat ditutup. Lebih mengerikan, ada yang kena jahit sekali lagi.

luka czer berair
Ini luka czer yang dah kena jangkitan kuman teruk


Kalau pun boleh tercantum sendiri, perut tak lagi cantik. Otot tak akan bercantum semula dan tak kuat. Boleh mengundang masalah lain pula nanti. 

Apa Yang Perlu Dibuat Jika Luka Czer Keluar Air Kuning?


1- Segera Jumpa Doktor 

Apabila masalah berlaku, segeralah berjumpa dengan doktor. Jika bersalin di hospital kerajaan, pergilah ke Klinik Kesihatan (KK) berhampiran. Jika merasa sakit yang teruk pada bahagian luka sampai demam, bolehlah terus ke Emergency.

2- Dapatkan Rawatan

Jururawat dan doktor akan buat penilaian pada luka yang keluar air kuning tadi. 'Dressing' akan dibuat dan ibu akan dibekalkan dengan antibiotik.

3- Teruskan Dressing

Boleh pergi ke KK untuk buat 'dressing' jika takut untuk lakukan sendiri. Berani? Boleh buat sendiri di rumah, minta bantuan suami atau mak yang menjaga pantang.

4- Elakkan Terkena Air

Pastikan luka sentiasa tertutup apabila mahu mandi. Elak dari terkena air. Ini boleh menyebabkan luka lagi lambat baik.

5- Dedahkan Pada Udara

Ambil masa untuk dedahkan luka pada udara. Luka yang asyik terlindung mudah terkena jangkitan kuman.

Selain dari 5 perkara di atas ini, ada perkara yang sama penting untuk dibuat. Iaitu jaga pemakanan. Pastikan ibu dapat makanan yang sihat.

Sebagai pelengkap ambil Set Post Natal Shaklee yang terbukti bagus memulihkan luka czer dengan cepat. 

Seperti Puan Asilah, boleh baca pengalamannya di bawah:



luka czer keluar air


Assalamualaikum.
Hai, nama saya Asilah. Berumur 27 tahun, ada 2 orang anak. Sorang boy dan sorang girl. Yang boy tu, dah 3 tahun 4 bulan. Yang girl tu pulak, baru 7 bulan lebih.
.
.
Ok, saya nak share something yang bestt sangat dengan anda semua. Rugi sangat sapa yang tak baca sampai habis ni. Hihi..Saya ada pengalaman bersalinkan anak saya dengan cara yang berbeza. Si abg tu, bersalin secara czer. Yg si adik tu pulak, bersalin normal. Alhamdulillah anak2 saya sihat, saya pun ok. ;)
.
.
First time rasa betul-betul jatuh cinta dengan Shaklee, sebab set ini lah..Masa tu, saya baru beranakkan anak sulung saya. Firas Ammar dilahirkan secara czer seberat 3.5kg.Dah balik rumah, kak ipar saya hadiahkan set post natal Shaklee ni. Tapi masa tu dia bagi VITALEA, ZINC, B COMPLEX dan VITA C je.
.
.
Memang sebenarnya saya tak beli apa-apa set pantang lagi pun masa tu. 3Rezekii...Hehe...Tanpa sebarang jamu, saya hanya bergantung kat set ini 100%..Saya tak join membership Shaklee lagi tau time ni, kak ipar saya je yang bergiat aktif dengan Shaklee. Dalam hati kata la jugak, ok ke Shaklee ni...Vitamin je pn...Selalu orang pantang amek jamu kan..huhu...
.
.
14 hari berpantang, berat saya turun, back to normal. Macam sebelum mengandung, 46kg...Sukaa sangat-sangat la..Dah bersalin czer, anak sulong pulak tu kan.
.
.
Yang anak kedua ni pun, saya amalkan set yang sama. (Vitalea, B Complex, Vita C Plus, Zinc, Ostematrix dan ESP) Walaupun bersalin normal, saya senang nak buang air besar. Seawal hari ke-3 berpantang, saya dah buang air besar. Ostematrix tu best, melembutkan najis dan sekaligus menyenangkan saya untuk ke toilet. Legaa sangat-sangat.
.
.
Set ini bukan je bagi luka bersalin saya cepat baik, tapi memberikan tenaga berpanjangan. Seriously saya cakap, memang best! Even malam-malam berjaga susukan baby, tapi bila siang tu, tak rasa sakit-sakit kepala pun..(B Complex hindar stress). ESP tu memudarkan strech marks tau..Tak la nampak perut tu hitam je dari kesan strech marks.
.
.
Bila saya share cerita ini dengan kawan-kawan saya, mostly memang akan pilih untuk berpantang. Alhamdulillah, apa yang saya kongsikan ni, saya dah lalui dan rasa sendiri kehebatan Set Pantang Shaklee.
.
.
Tq kepada semua yang baca kisah cinta saya dengan Shaklee ni sampai habis.

Stress tau kalau masa pantang ada masalah dengan luka czer. Kesannya boleh buat susu badan pun terbantut nak keluar. Banyak pula masalah lain yang akan timbul nanti.

Cepat sembuhkan luka czer, maka cepatlah ibu dapat habiskan tempoh berpantang dengan tenang. 

Anda perlukan Set Post Natal Shaklee? Boleh klik BELI SET POSTNATAL dan ikuti arahan selanjutnya.

Jika anda mahu beli dengan harga ahli yang lebih istimewa, boleh terus hubungi:

Eray Majid

Pengedar Shaklee Set Post Natal

SMS/WA;

0167731892

Emel;

eray2311@gmail.com

Anda juga boleh ikhtiar dengan Vivix, sekiranya anda sukakan cara pengambilan yang lebih mudah dan ringkas.

You Might Also Like

1 comments

  1. Lps czer dl sy mkn ESP n vitalea ja tanpa jamu. Itupon rmai sedara puji dlm pantang muka merah x pucat mcm org dlm pantang. Luka pon sembuh elok...cpt kering

    ReplyDelete

WeLoveSusuIbu On FB

WeLoveSusuIbu Instagram

Nuffnang

WeLoveSusuIbu Youtube