Kenali Punca Darah Tinggi & Rawatan Semulajadi. Jangan Tunggu Strok Menyerang!

Saturday, January 16, 2016

Assalamulaikum,

Darah tinggi tidak lagi asing pada masakini. Statistik 2015, 32.7% dari rakyat Malaysia menghidapnya. Apakah punca darah tinggi ini? Sehingga 5.8 juta orang dari umur 18 ke atas terkena darah tinggi.


Penyakit ini telah menjadi antara penyumbang terbesar bagi punca kematian. Jadi adakah anda salah seorang dari 5.8 juta itu?

Apakah Penyakit Darah Tinggi?

 
petua turunkan darah tinggi,  cara turunkan darah tinggi,      petua turunkan tekanan darah tinggi,     petua turunkan darah tinggi dengan cepat,     makanan turunkan darah tinggi,     cara turunkan tekanan darah tinggi,     turunkan tekanan darah tinggi,      cara nak turunkan darah tinggi,     cara turunkan tekanan darah,      petua untuk turunkan darah tinggi,      tip turunkan darah tinggi,      makanan untuk turunkan darah tinggi,     cara untuk turunkan darah tinggi,     ubat turunkan darah tinggi,     nak turunkan darah tinggi,


Penyakit ini juga dikenali dengan nama hipertensi. Ianya tidak mempunyai simptom yang jelas. Oleh itu satu-satunya cara mengetahui samaada anda menghidap tekanan darah tinggi adalah dengan cara mengukurnya.

Apabila tekanan darah mencapai 140mmHg sisitolik dan 90mmHg diastolik secara persisten. Ini bermakna anda sudah menghidap penyakit darah tinggi.

Anda boleh rujuk jadual di bawah untuk mengenalpasti tahap ketekanan darah tinggi anda:

Tekanan darah normal: 120 sisitolik dan 80 diastolik

Pre-hipertensi: 120-139 sisitolik dan 80-89 diastolik

Hipertensi (tahap 1): 140-159 sisitolik dan 90-99 diastolik

Hipertensi (tahap 2): 160 (atau lebih) sisitolik dan 100 (atau lebih) diastolik

Hyper-hipertensi: tekanan darah melebihi 180 sisitolik dan 110 diastolik dan ia memerlukan 'medical emergency'.


Tekanan darah tinggi boleh menjadi penyebab kepada serangan jantung dan juga stroke.

Punca Darah Tinggi


Sesekali mengalami tekanan darah tinggi adalah normal. Selalunya ia akibat dari tak cukup tidur, penat dan stress.

Tapi ia adalah bahaya jika ianya berlarutan. Mungkin anda telah menjadi pesakit darah tinggi.

Berikut adalah punca mengapa penyakit ini boleh terjadi:

1- Makanan Tinggi Sodium

Atau lebih mudah makanan tinggi garam. Seperti makanan segera (fast food) atau makanan siap (processed food). Sosej dan nugget adalah makanan siap yang popular di kalangan masyarakat kita.

Jadi tidak hairanlah, bila anak berusia 12 tahun sudah pun mendapat penyakit darah tinggi ini.

2- Kurang Aktiviti Fikizal

Kehidupan morden yang 'mudah' menyebabkan manusia semakin kurang aktiviti fizikal. Jika zaman dahulu, mahu tukar channel tv pun mesti bergerak.

Tapi kini? Semuanya ada remote control. Basuh baju? Tak payah penat-penat, masuk dan tekan saja.

Sehingga banyak gym atau pusat senaman yang dibuka untuk meningkatkan aktiviti fizikal. Cuma, adakah anda rajin mahu ber'gym'?

3- Merokok

Walaupun sudah difatwakan haram, masih ramai yang merokok. Hormon epinefrin yang dikeluarkan dengan kuat akan menyebabkan pembuluh darah menyempit.

Selain itu, ia juga akan memaksa jantung untuk bekerja dengan lebih. Akhirnya ia menyebabkan tekanan darah tinggi berlaku.

Ia juga berupaya memecahkan pembuluh darah di bahagian otak. Kesannya perokok itu akan mengalami serangan stroke.

Macam-macam penyakit boleh terkena akibat merokok ini.

4- Tekanan

Kehidupan yang pantas menyebabkan ramai diantara kita boleh mengalami tekanan darah tinggi. Apatah lagi jika anda terlibat dengan 'customer services'.

Tidak termasuk lagi hal-hal lain seperti masalah keluarga atau masalah kewangan.

Semua ini boleh menyebabkan stress. Dan jika ianya tidak ditangani dengan baik, anda telah berjaya menambah statistik pesakit hipertensi.

Terdapat beberapa lagi punca darah tinggi ini berlaku. Antaranya adalah pengambilan alkohol, faktor umur, genetik, obese, sejarah keluarga, sakit buah pinggang kronik, tiroid dan 'sleep apnea'.

Komplikasi Penyakit Darah Tinggi


Penyakit ini terjadi secara perlahan-lahan dan mengambil masa bertahun-tahun. Tiada simptom yang jelas. Ada yang berjaya dikenalpasti setelah pesakit mengalami komplikasi darah tinggi akibat tekanan yang kronik.

Terdapat banyak komplikasi, antaranya:
1- serangan jantung
2- strok
3- jantung gagal berfungsi
4-rosak buah pinggang
5- mata menjadi buta
6- aneursym (saluran darah menjadi lemah dan bengkak), boleh menyebabkan kematian
7- selalu lupa
8- gangguan ereksi
9- syndrome metabolic yang mengakibatkan penyakit kencing manis dan penyakit jantung

Rawatan Penyakit Darah Tinggi 


Antara perkara yang paling kritikal dan sukar dilakukan bagi merawat penyakit ini adalah mengubah gaya hidup sihat. Tetapi jika anda berjaya, tekanan darah tinggi akan dapat diuruskan dengan baik.

1- kurangkan berat badan, jika anda mengalami masalah kegemukan atau obesiti
2- berhenti merokok
3- makan secara sihat, G-BOMS
4- kurangkan pengambilan garam, hanya satu sudu teh sehari
5- banyakkan fizikal aktiviti
6- kurangkan pengambilan alkohol atau berhenti terus
7- mengambil ubat mengawal darah tinggi

Pengambilan ubat untuk jangka masa yang panjang akan memberikan kesan sampingan. Antara kesan yang dialami oleh pesakit adalah:
  • asyik buang air kecil
  • badan menjadi lemah
  • lelah
  • depresi
  • sukar tidur
  • sembelit
  • batuk yang dalam dan tak henti-henti
  • timbul ruam
  • dan pelbagai lagi kesan lain

Beritahu kepada pegawai perubatan jika anda mengenai kesan sampingan yang dihadapi.

Vivix Rawatan Semulajadi Tanpa Ubat?


Pelengkap ubat (complimentary medication), semakin ramai pegawai perubatan yang bersetuju dengan kepentingannya. Ia akan membantu merawat pesakit dengan lebih baik.

Sebagai contoh, ubat darah tinggi 'ACE inibators' akan mengurangkan tahap zinc di dalam badan pesakit. Oleh itu, bagi melengkapi rawatan ini. Pesakit boleh mengambil zinc dalam bentuk supplemen.

Gabungan ubat dan pelengkap ubat ini akan menyebabkan rawatan menjadi lebih baik. Dan paling penting pesakit tetap sihat tanpa perlu mengalami sebarang kesan sampingan.

Bagi penyakit darah tinggi ini, pelengkap ubat yang paling baik adalah Vivix. Ia adalah suppelemen yang kaya dengan antioksidan. Dan ianya sangat baik bagi pesakit darah tinggi.

Mengikut kajian yang telah dijalankan, pengambilan supplemen antioksidan secara konsisten telah membuatkan pesakit kurang kebergantungan kepada ubat. Dan tekanan darah kembali kepada tahap normal untuk jangka masa yang lama.

Vivix bertindak secara menyeluruh dalam merawat penyakit darah tinggi ini. Antara fungsinya adalah:
  • menurunkan tahap tekanan darah ke tahap yang selamat dengan cepat
  • mengurangkan paras kolestrol jahat
  • membaiki kerosakan pada saluran darah
  • merawat kerosakan jantung
  • memperbaiki memori
  • mengurangkan lemak pada saluran darah
  • memperbaiki fungsi jantung
  • badan kembali cergas dan bertenaga

petua turunkan darah tinggi,  cara turunkan darah tinggi,      petua turunkan tekanan darah tinggi,     petua turunkan darah tinggi dengan cepat,     makanan turunkan darah tinggi,     cara turunkan tekanan darah tinggi,     turunkan tekanan darah tinggi,      cara nak turunkan darah tinggi,     cara turunkan tekanan darah,      petua untuk turunkan darah tinggi,      tip turunkan darah tinggi,      makanan untuk turunkan darah tinggi,     cara untuk turunkan darah tinggi,     ubat turunkan darah tinggi,     nak turunkan darah tinggi,



Alhamdulillah, Vivix telah membantu ramai mereka yang memerlukan. Antara mak kepada Puan Najihah Sudi. Dia telah memberikan Vivix kerana tidak mahu maknya terkena strok.



"Saya ingat lagi..awal tahun 2013 ni, dapat call drpd kampung. Mak call bgtau darah naik, 200 hoii..Masa dengar tu kecut perut. Takut sangat..sbb last year, ada seorang customer yang maknya kene stroke sbb darah naik over 200. Yang kisah ni nnti kita story lain

So nak jadikan citer saya pun belikan mak sebotol Vivix. Mak siap cakap .."baoleh2..lagpun mak dah mimpi baik nih..Rasa2 mak boleh baik minum ubat ko nih". Hehe..So masa balik kg tuh memang sedih giler tgk mak. Terbarinf..Solat pun sambil baring. Makan xlalu. Nak g toilet pun kena papah. Seb baik ade adik. Malam tu jugak bagi die 1 sudu Vivix.

Esok pagi dlm kul 5.30 ktrg dlm bilik ni tersedar sbb dgr bising2 kat hall. Tengok2 rupanya mak tengah kemas hall...Siap sapu lantai lagi...Memang ligat..Macam x sakit. Mak cakap "bagus jiha ubat ko nih..Badan sedap"

:)...Itulah mak saya..Pantang sihat sikit, xleh dok diam!!"

Itulahkan...dulu masa sakit mak yang jagakan. Tapi bila dah besar, kahwin dah duduk asing-asing nak jaga mak pun payah. Lagilah kalau mak tu ada penyakit darah tinggi. 

Hadiahkanlah Vivix tanda kasih sayang anak pada mak. Apalah nilai wang ringgit, kalau nak bandingkan kasih sayang dan pengorbanan mak ayah.

Berbaktilah selagi mereka masih ada.

Sebotol Vivix ini mengandungi 150ml dan harganya adalah RM475.00. Harganya setanding dengan manfaat yang diberikan. Tapi ingat ya, kesembuhan ini adalah dengan izin-Nya. Paling penting sebagai manusia kita ikhtiar.

Ini adalah masa yang terbaik untuk anda membuat pembelian Vivix. Pembelian dua botol Vivix, melayakkan anda menerima 5% diskaun. Selain itu:
  • anda layak menerima keahlian secara PERCUMA, yang bernilai RM65
  • terus menikmati belian dengan harga ahli, jimat 20-25%
  • menerima BONUS TUNAI RM36.00 

Atau jika anda mahu, anda pilih promosi beli 6 dapat 1 botol PERCUMA. Keistimewaan yang bakal anda terima adalah:
  • PERCUMA Vivix bernilai RM457.00
  • anda layak menerima keahlian secara PERCUMA, yang bernilai RM65
  • terus menikmati belian dengan harga ahli, jimat 20-25%
  • menerima BONUS TUNAI RM250.80

Hubungi SEKARANG! SMS/WA 016 773 1892 untuk membuat pembelian dengan segara.

Setiap pembelian layak menerima bimbingan cara makan yang tepat dan konsultansi secara peribadi. Jangan berlengah, jangan tangguh. Beli sekarang.

You Might Also Like

1 comments

WeLoveSusuIbu On FB

WeLoveSusuIbu Instagram

Nuffnang

WeLoveSusuIbu Youtube