Soy Protein Isolated vs Soy Protein Concentrate

Sunday, October 14, 2012

Lambakkan produk soya dipasaran membolehkan pengguna untuk memilih. Diantara produk soya traditional yang biasa menjadi pilihan adalah tempe, tauhu, air soya dan sebaginya.

Selain dari itu, serbuk protein soya juga menjadi pilihan pengguna untuk menikmati kebaikan soya dan meningkatkan taraf kesihatan. Protein soya mempunyai beberapa kategori diantaranya adalah soy protein isolate, soy protein concentrate dan textured soy protein.

Terdapat perbezaan bagi ketiga-tiga jenis protein soya ini:

  • Soy Protein Isolate

memiliki 90% kandungan soya protein di dalam setiap kandungannya. ini menjadikan soy protein isolate adalah yang paling asli. dikatakan paling asli kerana kandungan karbohirat dalam protein soya ini diasingkan.

  • Soy Protein Concentrate

hanya memiliki 65% kandungan soya protein di dalam setiap kandungannya. Protein soya ini hanya mengasingkan bahan larut air dan lemak dari serbuk kacang soya. Kandungan karbohirat yang ada di dalam Soy Protein Concentrate membuatkan rasa soya masih kekal.

  • Textured Soy Protein

Soya protein ini melalui proses extrusion yang menjadikan tekstur padat dan kasar.

Ketiga-tiga jenis soya ini menjalani proses yang berbeza dan hasilnya setiap jenis protein soya ini memiliki 1001 perbezaan terhadap kesan-kesan langsung dan tidak langsung. 

Dengan memiliki 90% kandungan protein soya yang paling asli, Soy Protein Isolate mempunyai lebih banyak kebaikan dan khasiat. Hasil dari proses yang berbeza juga memberi kesan ke atas kandungan phytonutrien soya ini. 

Soy Protein Isolate boleh tercemar dan rosak jika menggunakan bahan kimia, alkohol dan diproses dengan suhu yang tinggi.

Ya. menurut kajian soya boleh memberikan kesan terhadap kesihatan manusia, samaada kesan baik dan buruk. Soya yang tercemar akan meningkatkan risiko terhadap kanser. Oleh itu, pilihlah sumber soya yang benar-benar selamat. 






Hubungi saya untuk memborong ESP dengan harga yang 'special'.

Saya, Suriya Majid adalah wakil Shaklee kepercayaan anda. 


1. PM Facebook : welovesusuibu @ suriya majid
2. Email : welovesusuibu@gmail.com @ eray2311@gmail.com
3. SMS/Whatsapp : 016 773 1892

Nota Penting 1: Setiap pembelian, anda layak menerima jadual makan & tips ekslusif yg berkaitan, konsultasi percuma berterusan (after sales service) dan anda juga layak dijemput ke group ekslusif tertutup di Facebook.

Nota Penting 2: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.



You Might Also Like

0 comments

WeLoveSusuIbu On FB

WeLoveSusuIbu Instagram

Nuffnang

WeLoveSusuIbu Youtube