tips menyusu di bulan puasa: mighty triple gems

Friday, July 20, 2012

sebut saje berpuasa, pasti terbayang susu badan yang tidak cukup. mengapa agaknya puasa sering dikaitan dengan susu kurang?

sebenarnya puasa tidak langsung membawa kesan kurang susu badan. aktiviti menyusu di bulan puasa masih boleh diteruskan seperti sediakala di bulan puasa. menurut kajian saintifik yang telah dijalankan kepada sekumpulan ibu, puasa tidak mengurangkan susu ibu, tetapi dehidrasi yang teruk akan menjejaskan pengeluaran susu ibu.

satu kajian lain berkenaan menyusu di bulan puasa oleh Pretice et. al. mendapati kuantiti susu ibu tidak terjejas, tetapi komposisi susu ibu sahaja yang berubah. ibu yang mendapatkan air cukup (sekurang-kurangnya 3 liter) dari waktu berbuka hingga bersahur mereka kurang mengalami dehidrasi.

air susu ibu datang dari Allah & berpuasa juga adalah suruhan wajib dari Allah kepada kita, tentulah Allah akan membantu hamba-Nya. hebatnya kuasa Allah, badan wanita yang menyusukan anak akan membuat penyesuaian metabolik semasa berpuasa, jadi kuantiti susu tidak akan berubah jika rutin diteruskan seperti biasa.

Jennifer Hor (panel BabyCenter & LC) menyarankan mengambil makanan yang berindex rendah glisemik. makanan dalam kategori ini adalah makanan yang lambat dicerna dan diserap oleh badan, oleh itu badan akan kekal bertenaga sepanjang hari. Energizing Soy Protein (ESP) dan Mealshake adalah makanan yang index glisemik nya rendah. mampu memberikan tenaga yang berpanjangan di bulan puasa.

menyusu di bulan puasa akan menjadi sukar jika badan terhidrasi. ibu mungkin akan merasa pening, letih dan lesu dan mungkin susu yang sedikit sahaja yang akan terhasil. oleh itu mengawal kestabilan air di dalam badan adalah penting bagi memastikan tubuh ibu menghasilkan susu yang cukup. kestabilan air dapat dikawal dengan pengambilan Performance Drink Shaklee (PD). PD bukan sekadar air garam biasa, mampu meningkatkan daya ketahanan badan, memberi tenaga kepada sel dan otot dengan cepat dan yang paling penting mencegah dehidrasi teruk. 

gabungan ESP, Mealshake dan PD ketika bersahur dan berbuka, insyaallah akan membantu berpuasa dengan lebih baik dan lebih berkualiti dan insyaallah susu yang dihasilkan cukup untuk dimanja.



tips lain menyusu di bulan puasa yang disenaraikan oleh majalah hebat ibu bapa Pa&Ma, diantaranya adalah:
  1. jangan sesekali tinggalkan sahur, ambil makanan seimbang ketika bersahur
  2. sunnah nabi, berbuka dengan kurma, jadi ambilkan kurma ketika berbuka & bersahur
  3. pastikan mengambil buah-buahan & sayur-sayuran
  4. ambil lemak sihat seperti susu, keju atau apa sahaja produk tenusu
  5. jadikan madu rutin dibulan puasa, kerana mampu mengekalkan tenaga yang berpanjangan
  6. elakkan mengambil minuman tinggi gula (seperti minuman karbonat), kerana ianya boleh menggangu penghasilan susu
selain dari melakukan perkara fizikal untuk memastikan susu cukup, berdoa dan berfikiran positif juga adalah penting. fikirkan yang susu cukup dan banyak dan mohon Allah permudahkan urusan penyusuan. 


You Might Also Like

1 comments

WeLoveSusuIbu On FB

WeLoveSusuIbu Instagram

Nuffnang

WeLoveSusuIbu Youtube