Makanan Untuk Ibu Menyusu, AWAS Susu Ibu Boleh Tercemar

Tuesday, August 27, 2019

Ramai dikalangan ibu hanya memberatkan nutrisi lengkap sewaktu hamil. Adakah tidak penting untuk melengkapkan nutrisi untuk ibu menyusu?

Anda tahu atau tidak bahawa pemiliha makanan untuk ibu menyusu amatlah penting. Makanan yang baik akan menghasilkan susu yang baik.

Namun jika sebaliknya, ianya bukan saja menyebabkan kualiti susu berkurang. Malah susu ibu sendiri boleh berisiko untuk tercemar. Berikut adalah kisah benar akibat ibu tidak menjaga pemakanan yang betul:

Satu, tulang peha bayi patah. Doktor telah mengesahkan bahawa salah satu sebabnya adalah kekurangan kalsium dan vitamin D yang bayi tersebut dapat.

Kedua, pencemaran susu ibu. Ini banyak terjadi. Apabila ibu gemar makan makanan tinggi lemak trans seperti makanan segera.

Seperti yang dibincang dalam artikel ini, bayi yang disusukan oleh ibu yang mengambil lebih 4.5 grams lemak trans setiap hari mempunyai lemak badan 2  kali lebih tinggi. Berbanding dengan ibu yang mengambil kurang lemak trans. 

nutrisi untuk ibu menyusu

Makanan Untuk Ibu Menyusu, Awas Bahaya Lemak Trans Pada Bayi


Lemak trans  ini adalah faktor utama yang menyebabkan obesiti, bukan hanya kepada ibu yang mengambil lemak trans dalam diet harian.

Tetapi juga bayi yang disusukan. Risiko bayi untuk mendapat kencing manis apabila dia meningkatkan dewasa juga tinggi.

Ingat, susu ibu adalah apa yang ibu makan.

Oleh itu, adalah sangat penting ibu menyusukan mengambil makanan yang sihat.

Pemakanan Yang Baik


Makanan sihat itu adalah apabila seseorang mengambil makanan dari sumber yang asli. Senang saya berikan contoh, tomato adalah makanan sihat.

Tetapi sos tomato bukanlah makanan yang sihat. Kerana ianya telah dicampurkan gula dan garam yang banyak. Malah dicampur lagi pengawet, pewarna dan perasa tiruan.

Contoh lain, daging lembu. Ia makanan sihat. Tapi daging burger lembu bukan makanan yang sihat. Nampak bukan perbezaannya?

Ada beberapa nutrisi untuk ibu menyusu yang penting. Nutrisi ini perlu diambil setiap hari, iaitu protein.

Protein adalah sumber yang diperlukan bagi penghasilan susu ibu. Banyak protein yang sihat seperti ikan, telur, ayam dan juga daging.

Akan tetapi cara penyediaan makanan-makanan sihat ini sering menjadi penyebab kandungan nutrisi berkurang. Sebagai cadangan, ibu menyusu boleh mengambil Energizing Soy Protein (ESP) untuk melengkapkan keperluan protein harian.

Kesan selepas pengambilan ESP, susu menjadi lebih pekat. Bayi mendapat susu yang kaya nutrisi, sudah tentulah beratnya naik dengan cantik dan sihat walafiat.

Begitu juga dengan sumber karbohidrat, ianya penitng bagi memberikan tenaga kepada ibu. Akan tetapi jika berlebihan, berat badan ibu boleh naik. Kawal pengambilannya. 

Lebihkan pengambilan sayur dan buah bagi setiap kali hidangan. Sayuran dan buahan inilah yang akan memberikan rasa kenyang. Malah ia membekalkan banyak vitamin dan galian penting supaya ibu dapat menghasilkan susu yang berkualiti.

Kekangan Makanan Sihat


Sebagai seorang ibu yang menyusukan dan juga sibuk, saya faham jika ibu-ibu kata sukar untuk mendapatkan makanan yang sihat.

Saya ada cadangan, iaitu ibu-ibu boleh menyediakan makanan dari rumah. Bawa bekal makan pagi dan makan tengah hari sewaktu di pejabat.

Kurangkan penggunaan sos-sos dan minyak yang banyak ketika masak.

Dan jika terpaksa makan diluar, pilihlah kedai yang menyediakan makanan sihat yang lengkap nutrisinya. Paling mudah kedai yang menjual nasi dan lauk pauk.

Elakkan untuk makan makanan segera. Bukan saja tidak ada khasiat, malah boleh mencemar kualiti susu ibu dan memberikan kesan buruk pada ibu dan juga anak.

Selain itu, usahakan untuk mengambil suplemen bagi memastikan ibu mendapat nutrisi lengkap.

Saya cadangkan Set Penyusuan Shaklee, di dalam set ini mengandungi;

  • Vita Lea with Iron Formula; multivitamin dengan 26 jenis vitamin dan galian
  • B Complex; pengawal stress semulajadi
  • Sustained Release Vita C; meningkatkan daya tahan ibu supaya sihat
  • Ostematrix; membekalkan sumber kalsium dan vitamin D 
  • Omega Guard; asid lemak omega 3 bagi perkembangan otak bayi
  • Alfalfa Complex; meningkatkan penghasilan susu
  • Energizing Soy Protein; membekalkan protein lengkap supaya susu lebih bernutrisi

Tidak Cukup Sekadar Susu Yang Banyak


Jika anda seorang ibu yang hanya pentingkan susu banyak, mungkin anda tidak perlukan suplemen menyusukan.

Tetapi jika anda pentingkan kualiti susu yang terhasil. Anda juga mahu kekal sihat dan cergas.

Mood sentiasa di tahap yang sihat walaupun sibuk. Bayi anda pun akan sentiasa sihat dan gembira.

Ya anda perlukan set suplemen ini bagi membantu menjayakan tempoh penyusuan. InsyaAllah your breastfeeding journey will be the greatest moment that you will cherish.

Mahu dapatkan Set Suplemen Penyusuan, WA/SMS saya di 0167731892.

Dapatkan 20% diskaun dengan pembelian set ini. Hubungi saya untuk mengetahui caranya dengan lebih lanjut.

Terima kasih.



You Might Also Like

1 comments

  1. Usually, I never comment on blogs but your article is so convincing that I never stop myself to say something about it. You’re doing a great job Man. Best article I have ever read

    Keep it up!

    ReplyDelete

WeLoveSusuIbu On FB

WeLoveSusuIbu Instagram

Nuffnang

WeLoveSusuIbu Youtube