Resepi Tomyam Tanpa Pes, Boleh Buat Badan Kurus

Saturday, November 03, 2018

Lepas up gambar sekuali tomyam tak guna pes hari tu, ramai kawan-kawan yang tanyakan resepinya.

Sejak saya mula kuruskan badan 2 tahun lepas dengan diet eat clean, jarang-jarang sekali saya beli pes yang ‘ready made’. Sebab biasanya barang-barang masakan yang ‘ready made’ ini ada banyak gula dan garam yang tersembunyi.

Rugi kalori! Gula tinggi kalori, tapi tak kenyang. Baik saya ganti kalori tu dengan lebih mengenyangkan.

Kebanyakan menu yang saya masak di rumah hanya guna bahan-bahan yang segar. Termasuklah tomyam ni. 



Bahan-bahan Resepi Tomyam Tanpa Pes

  • 5 batang serai (ambil yang bahagian lembut)
  • 4 biji tomato besar warna merah
  • Air secukupnya
  • 5-7 helai daun limau purut
  • 4 pokok daun ketumbar
  • 1 bawang holland besar
  • 1 ekor ayam saiz sedang
  • 2 biji limau nipis (ambil jusnya saja)
  • Cendawan
  • Bunga kobis
  • Lobak
  • Garam secukupnya

Kalau korang nak tambah sayuran lain macam kobis ke 'baby corn’ silakan.

Cara nak masak pun senang yakmat. Menu tomyam tanpa pes ini sudah menjadi menu kegemaran kami sekeluarga.

Mula-mula masukkan air, serai dan tomato dalam pengisar. Kisar sampai lumat. Lepas tu masukkan dalam periuk atau kuali besar. Jangan lupa buka api.

Biarkan memdidih, lepas tu masukkan daun limau purut, akar daun ketumbar dan bawang holland. Biarkan mendidih sekali lagi.

Lepas tu masukkanlah ayam. Ini kalau korang nak ganti haiwan lain pun boleh. Macam udang ke sotong ke. Janji bukan dinasour. Hambar tak? Masukkan juga jus limau nipis, kalau suka masam-masam tambah je lagi.

Ok lepas tu biarkanlah ayam masak. Lepas tu campaklah pula sayuran yang keras macam lobak dan bunga kobis tu. Sekali lagi biar sampai masak.

Akhir sekali masukkanlah cendawan dan daun ketumbar. Letak juga garam secukupnya. Dah siap.

Saya memang tak letakkan cili api, sebab anak-anak nak makan sekali. Jadi apa saya buat, saya letak cili api yang dah tumbuk dalam mangkuk saya je.

Nanti cuba ya, InsyaAllah resepi tomyam tanpa pes ini pun akan menjadi menu kegemaran anda juga.

You Might Also Like

0 comments

WeLoveSusuIbu On FB

WeLoveSusuIbu Instagram

Nuffnang

WeLoveSusuIbu Youtube