11 Cara Mudah Turunkan Kolestrol Tinggi Dengan Cepat

Thursday, May 12, 2016

Assamualaikum,

Kebanyakkan orang hanya ambil ubat untuk turunkan kolestrol tinggi. Yelah, dari satu sudut ubat kolestrol memang membantu. Cuma ia bukan satu-satunya jalan nak rendahkan kolestrol.


Menurut laman web kesihatan www.nhs.uk "Ubat kolestrol boleh mendatangkan kesan sampingan. Antara yang biasanya berlaku adalah kerosakan dan bengkak pada otot. Malah lebih teruk lagi, ianya boleh menjejaskan penglihatan". 

Oleh itu, jika anda mengalami rasa tak selesa atau sakit selepas mengambil ubat. Seeloknya berbincang dengan doktor yang merawat. Disamping itu, anda bolehlah mula ikhtiar cara lain untuk tangani kolestrol tinggi secara semulajadi.

Apa kata anda cuba 11 cara mudah ini? Mana tahu, anda masih berpeluang untuk sihat tanpa ubat.

kolestrol tinggi, kolestrol dalam darah, kolestrol baik, kolestrol normal, kolestrol rendah, kolestrol ldl, kolestrol dalam telur, turunkan kolestrol, kolestrol shaklee

1- Haramkan Lemak Trans

Mungkin masih ramai yang tidak tahu, yang lemak trans digunakan secara meluas di negara kita. Paling banyak digunakan dalam proses pembuatan roti dan kek. Sumber utama lemak trans ini adalah margerin.

Ramai yang menggunakan margerin berbanding mentega kerana harganya yang lebih murah. Tapi ramai yang tak tahu keburukan lemak trans ini. 

Pengambilan yang kerap akan menyebabkan LDL (kolestrol jahat) meningkat dan HDL (kolestrol baik) menurun. Secara tidak langsung ia akan meninggikan risiko serangan jantung dan stroke.

Memang agak payah sebenarnya nak elak dari lemak trans ini. Tapi tak bermakna ia tak boleh dilakukan. 

Apa kata anda buat apa yang Eray cadangkan ini? Pastikan tiada sebarang lemak trans pada label makanan yang dibeli. Elakkan terus dari membeli makanan yang telah diproses seperti nugget, sosej mahupun kentang goreng.

Jika teringin nak makan, cubalah untuk masak sendiri. Bukankah itu lebih selamat? Oh, ni ada Eray kongsikan resepi cara buat nugget dan sosej sendiri di rumah.

2- Turunkan Berat

Mungkin nampak agak berat cara yang ini. Tapi ia adalah jalan yang terbaik. Bukanlah kena buang sampai berkilo-kilo. Tahu tak kalau anda kurangkan 5kg sahaja, 8% kolestrol jahat dapat dikurangkan.

Bukan tu saja, anda mesti akan merasa lebih sihat dan nampak lebih 'fresh'. 5kg dalam masa sebulan, bukanlah sesuatu yang mustahil. Insyaallah dengan bimbingan cara 'eat clean' ianya mampu dicapai. Eray telah pun buktinya. Oh di sini Eray kongsikan pengalaman turun 5kg dalam sebulan.

3- Tingkatkan Aktiviti Fizikal

Menurut Dr. Sarah Samaan (Cardiologist) "Bersenam selama 2.5 jam dalam masa seminggu dapat meninggikan HDL dan menurunkan LDL". Jika anda sudah lama tak buat apa-apa aktiviti fizikal, mulakan dengan sesuatu yang 'slow and steady'. 

Apa kata anda mula dengan 'brisk walking' selama 10 minit. Buatlah dimana pun, asalkan anda selesa. Untuk lebih bersemangat ajaklah kawan sertai anda. Mesti seronok!

4- Kenyangkan Diri Dengan Fiber

Ini memang dah jadi masalah utama rakyat Malaysia. Kurang sangat mengambil fiber dalam diet harian. Apa kata anda tukar?

Ambil lebih fiber dalam diet harian dan kurangkan karbohidrat. Ukuran paling mudah, isikan 1/4 pinggan dengan karbo, 1/4 lagi dengan protein dan 1/2 yang tinggal dengan fiber. Lebih baik jika ianya adalah sayuran hijau. Come on, give a shoot. Kalau tak cuba, mana nak tahu anda suka atau tak kan?

Lagipun dah 30 tahun lebih dah hidup dengan cara makan yang sama. Apa salahnya anda tukar kepada yang lebih sihat. Bukan untuk orang lain, tapi diri anda sendiri.

5- Pilih Ikan

Jadikan ikan sebagai sumber protein utama anda. Apa kata ambil 3-4 kali seminggu. Ikan ini mengandungi lemak omega 3 yang sangat baik untuk jantung. 

Kalau tak berapa gemarkan ikan, ambil 'lean meat' seperti dada ayam. Kurangkan daging merah kerana ia mengandungi lemak tepu yang boleh buat kolestrol tinggi.

Oh ya, elakkan mengambil ikan yang mengandungi merkuri tinggi seperti ikan bawal. Gantikan dengan ikan merah, ikan kerisi atau tuna.

6- Guna Minyak Yang Baik

Seperti minyak zaitun dan minyak kelapa dara. Bukan saja ianya boleh mengurangkan kolestrol jahat sebanyak 15%. Tetapi ia mengandugi antioksidan yang tinggi, di mana risiko penyakit jantung atau stroke dapat dikurangkan.

Jangan lupa untuk tukar juga cara memasak. Elakkan masakan 'deep fried', gantikan dengan grill, stim atau 'pan-seared'.

7- Makan Kekacang

Di dalam kekacang ada sesuatu unsur yang dipanggil phytosterols. Ia bertindak menyekat kolestrol dari masuk ke dalam saluran darah. Tapi usah berlebihan, kekacang seperti badam mempunyai kalori yang tinggi. Satu genggam saja sudah cukup.

8- Chill Out

Chill lah...usah stress. Bila anda stress, kolestrol pasti mencanak naik. Alihkan perhatian anda dari perkara yang buat anda stress. Buatlah sesuatu yang anda gemari.

9- Masukkan Rempah

Selain dari membuatkan makanan menjadi lebih menarik. Ia juga membantu menjaga keadaan kolestrol anda. Kolestrol tinggi akan terkawal.

Rempah ini seperti bawang putih, halia, lada hitam, kayu manis dan pelbagai lagi. Cubalah, pasti makanan lebih menyerlah.

10- Berhenti Merokok

Eray tahu, inilah yang paling payah nak dibuat bukan? Terutama bagi kaum lelaki. Walaupun KKM dah suruh letak gambar-gambar kesan merokok yang 'horror'. Tapi nampaknya tiada siapa pun yang peduli.

Hanya dengan merokok LDL boleh naik dan HDL berkurang. Oleh itu, kalau anda menghidap kolestrol tinggi, cubalah untuk berhenti merokok. 

11- Ketawalah

Bukanlah sampai terbahak. Tapi cukupkan hingga membuatkan anda tersenyum sampai nampak gusi. Nikmati perkara di sekeliling anda. Bermainlah dengan anak-anak, layankan kerenah mereka. Atau berguraulah dengan pasangan masing-masing.

Nikmatinya selagi masih ada. Kerana kita tidak tahu untuk berapa lama lagikah Allah beri pinjam kepada kita.

Mudah bukan? Insyallah jika 11 cara ini telah menjadi rutih harian anda, kemungkinan besar anda tidak lagi hadapi kolestrol tinggi. Cuma ianya bukanlah berkesan dalam seminggu dua. Bergantung kepada tahap kesihatan masing-masing.

Jika anda mahu tambah keberkesanan turunkan kolestrol. Eray cadangkan pengambilan Vivix sesudu kecil setiap hari.

Vivix Supplemen Pilihan Turunkan Kolestrol Tinggi


kolestrol tinggi, kolestrol dalam darah, kolestrol baik, kolestrol normal, kolestrol rendah, kolestrol ldl, kolestrol dalam telur, turunkan kolestrol, kolestrol shaklee

Vivix bertindak menurunkan paras kolestrol dengan lebih efektif. Serangan jantung dan stroke juga dapat dielakkan. Selain itu ia melindungi dan meningkatkan fungsi jantung anda ke tahap yang lebih baik.

Bukan sekadar dihasilkan dari tumbuh-tumbuhan terpilih. Malah Vivix juga menjalani ujian makmal dan telah terbukti berkesan.


kolestrol tinggi, kolestrol dalam darah, kolestrol baik, kolestrol normal, kolestrol rendah, kolestrol ldl, kolestrol dalam telur, turunkan kolestrol, kolestrol shaklee
Liha betapa seriousnya Shaklee untuk mengeluarkan produk yang berkesan dan selamat. Hanya untuk satu bahan membuat Vivix, 2000 'research publications' telah dirujuk.

Product Shaklee memang berbeza dari produk yang lain. Shaklee mempunyai visi untuk membantu lebih ramai orang untuk hidup lebih sihat.

Testimoni Vivix dan Kolestrol Tinggi



Puan Nida "Mak saya ada hipertensi. Dia sampai kena warded sebab tiba-tiba kena stroke. Pastu cholesterol level memang hi. Dia selalu penat, stress dalam kerja dan urus rumah. Dahlah saya jauh nak tengo tengo mak.

In the end, saya bagi Vivix. Paling best tengo muka mak berseri dah. Macik-macik cakap kembali muda. Mak cakap, ubat darah tinggi yang banyak sangat tu dia takyah makan pun okay. Mak lebih cergas dan sihat.

Alhamdulillah syukur. Vivix memang sangat perlu dalam seisi keluarga kami."

Oleh itu, jika anda benar-benar mahu menurunkan kolestrol dan tak mahu kena strok. Vivix adalah ikhtiar yang paling tepat.

Setiap pembelian Eray akan berikan bimbingan cara makan yang betul. Serta turut dikongsikan pelan menu 'eat clean' 21 hari khas untuk anda.

Nak beli Vivix? Anda boleh hubungi Eray di 016 773 1892.

Eray Majid aka Suriya Majid
SID Pro Anda
No ID 840943
016 773 1892

You Might Also Like

0 comments

WeLoveSusuIbu On FB

WeLoveSusuIbu Instagram

Nuffnang

WeLoveSusuIbu Youtube