10 Tanda Masalah Tiroid Pada Wanita. Gangguan Tiroid Punca Sukar Hamil!

Thursday, February 18, 2016

Assalamualaikum,

 

Kita sering mengabaikan perubahan yang berlaku pada tubuh badan. Tanpa kita sedari ia adalah tanda-tanda masalah tiroid. Banyak implikasi akibat masalah tiroid, antaranya adalah sukar untuk hamil.


Kelenjar tiroid adalah kelenjar yang sangat mempengaruhi proses metabolik kita. Gangguan pada bahagian ini akan menyebabkan badan tidak dapat berfungsi dengan baik.

Masalah Tiroid

Terdapat dua jenis gangguan tiroid:

1- Hypertiroid 
Hormon tiroid lebih banyak dari kadar normal. 

2- Hypotiroid
Hormon tiroid kurang dan tidak cukup.

Walaupun jenis gangguan berbeza, tetapi tanda-tanda masalah tiroid hampir sama. Anda tidak boleh membezakannya, sehingga doktor mengesahkan jenis tiroid anda.


10 Tanda Masalah Tiroid Pada Wanita


Terdapat pelbagai tanda yang menunjukkan seseorang mengalami gangguan tiriod. Masalah ini tidak boleh dipandang remeh, kerana ia adalah antara faktor utama wanita sukar hamil. 

Jika anda mengalami hampir kesemua tanda dibawah, anda mungkin telah pun mengalami masalah tiroid!

1- Perubahan Mood

Mood anda juga sangat bergantung kepada hormon tiroid. Bagi yang mengalami hypotiroid, anda akan mengalami masalah depresi (sering merasa sedih dan kecewa). 

Manakala bagi hypertiroid, anda mudah menjadi resah dan risau. Perubahan ini mungkin juga disebabakan tekanan. Tetapi usah pandang remeh.

2-Sembelit

Walaupun sudah pelbagai ubat sembelit yang dicuba. Ia tetap tak berubah, malah menjadi semakin teruk. Ia adalah salah satu tanda masalah tiroid jenis hypotiroid.

Bagi penghidap hypertiroid pula anda akan membuang lebih dari kadar normal. Walaupun hanya makan sedikit sahaja.

3-Masalah Tidur

Hypotiroid akan memjadikan anda merasa malas dan lemah untuk bangun pagi. Bangun pagi memang sesuatu yang sukar, tetapi jika hampir setiap hari anda mungkin alami gangguan tiroid.

Bagi yang mungkin mengalami hypertiroid, anda menjadi sukar untuk tidur di malam hari. Sering terjaga dan tidak mendapat tidur yang nyenyak.

4- Rambut Gugur dan Kulit Kering

Tanda-tanda masalah tiroid ini sama untuk hypotiroid dan hypertiroid. Hormon tiroid mengawal peluh dan pertumbuhan rambut.

Oleh itu jika hormon tersebut terganggu rambut dan kulit akan menjadi sasaran utama. Jika anda mengalami rambut gugur yang teruk, eloklah berjumpa doktor untuk memastikan kesihatan kelenjar tiroid anda.

5- Perubahan Berat Badan

Tanda ini adalah antara yang ketara. Tapi kebanyakan dari kita akan meremehkan hal ini. Kalau berat naik, terus saja nak mencuba ubat kurus. Padahal ada gangguan pada hormon tiroid.

Penghidap hypotiroid akan mengalami kenaikan badan yang agak mendadak. Badan menjadi sembap. Manakala hypertiroid pula kehilangan berat badan yang tidak musabah.

6- Penurunan Libido

Menjadi kurang minat untuk melakukan hubungan seks. Rasa letih dan mood yang tidak sihat secara langsung akan mempengaruhi libido.

Kelak, ia juga akan menjejaskan hubungan suami isteri. Jadi jangan sesekali abaikan tanda ini ya.

7. Kejang Otot

Sakit otot bukan disebabkan bersukan atau membuat aktiviti fizikal. Ia datang tiba-tiba tanpa sebab yang kukuh.

Hormon tiroid mempunyai hubungan dengan sistem saraf. Oleh itu jika ianya tidak cukup, menyebabkan kekejangan otot secara rawak.

8- Masalah Jantung

Jantung tidak berdegup dengan normal. Bagi yang ada hypotiroid denyutan jantung akan menjadi lebih perlahan. Darah tidak dipam secara efektik, menyebabkan oksigen berkurangan.

Hypertiroid pula, jantung berdegup lebih laju dari kadar biasa. Itulah yang menyebabkan rasa risau dan gelisah.

9- Kapasiti Otak Tergangu

Lihatlah kesan tiroid, sampaikan kapasiti otak juga terjejas. Jangan sesekali abaikan tanda masalah tiroid ini.

Bagi hypotiroid anda menjadi pelupa. Terutama hal-hal yang kecil. Manakala hypertiroid pula menjadi sukar untuk memberi konsentrasi. 

10- Tekanan Darah

Pesakit hypotiroid pada peringkat awal akan mengalami tekanan darah yang rendah. Jika ianya dibiarkan tanpa rawatan, tekanan darah akan meningkat pula ke tahap yang bahaya.

Kelenjar tiroid yang tidak normal akan menyebabkan pelbagai masalah. Termasuklah sukar untuk hamil, ia akan mengangu tahap kesuburan wanita. Dan peluang untuk hamil menjadi lebih tipis.

Oleh itu jika anda telah lama berkahwin, namun masih belum menerima cahaya mata. Selain melakukan rawatan kesuburan. Anda juga digalakkan untuk memeriksa kesihatan tiroid.

Bersyukurlah jika kelenjar tiroid masih sihat dan boleh berfungsi dengan baik.

Amalkan gaya hidup yang sihat, uruskan stress dengan baik, makan makanan yang seimbang dan sihat. 

Selain itu bagi menyokong kesihatan tiroid, jadikanlah pengambilan supplemen sebagai rutin. Tingkat tahap kesihatan dan hidup bebas tanpa gangguan tiroid.

Antara supplemen tinggi antioksidan adalah yang paling baik bagi mengatasi gangguan tiroid ini. Baik hypotiroid mahupun hypertiroid.

Vivix Memulihkan Fungsi Tiroid


Vivix diperbuat dari 4 tumbuhan hebat, antaranya anggur muscadin. Gabungannya menjadikan ia 10 kali lebih baik dari resveratrol. 

Resveratrol mengandungi tinggi antioksidan yang akan memulihkan sel-sel pada tiroid yang mengalami kerosakan akibat radikal bebas, pencemaran dan toksin.

Vivix juga adalah satu-satunya supplemen yang bertindak hingga ke tahap DNA. Gangguan tiroid dapat dipulihkan, dan kelenjar tiroid kembali berfungsi pada tahap paling baik.

Insyaallah masalah sukar hamil juga turut teratasi. Tahap kesuburan meningkat dan anda mempunyai lebih peluang untuk hamil.

Kita sebagai manusia wajib berusaha. Jangan pernah letih dan putus asa. Dan hanya Dia Yang Maha Mengetahui apa yang baik bagi anda.

Testimoni Vivix Masalah Tiroid Hilang




 "Padahal baru 14 hari makan Vivix...."

Syukur, lebih ramai orang yang telah mendapat manfaat supplemen ini.

Oleh itu, jika anda mahu memulihkan masalah tiroid dan meningkatkan tahap kesuburan, Vivix adalah pilihan yang tepat.

Order sekarang? SMS/WA 016 773 1892.

Setiap pembelian akan menerima bimbingan cara pengambilan Vivix yang tepat. Supaya anda menikmati kebaikan Vivix pada tahap maksima.

You Might Also Like

1 comments

  1. rasa macam kena jumpa doktor je..sbb lepas bersalin tuari,terus rambut gugur macam nak ape...tp sebelum keluar hospital lepas bersalin tuari,doktor ada jugak suspect tiroid...dh kena amik darah..tp lepas tu doktor ckp xde pulak..adeh

    ReplyDelete

WeLoveSusuIbu On FB

WeLoveSusuIbu Instagram

Nuffnang

WeLoveSusuIbu Youtube