50 mitos susu ibu (S1)

Tuesday, July 13, 2010

terlalu banyak mitos yang dicipta manusia pasal isu breastfeeding nie. eray discovered ada more than 50 myths which relates to breastfeeding. so today im goin to share the first ten myths:

sources from: www.nbci.ca
  • ibu tidak hasilkan susu yang cukup
Allah Maha Adil, sudah semua ibu akan ada bekalan susu ibu yang cukup untuk baby. jika baby lambat naik berat badan or hilang berat badan, ianya bukan kerana susu ibu tak cukup tapi kerana bayi tak dapat susu yang secukupnya dari ibu. biasanya ini terjadi sebab poor latching, sebab itu penting pada awal2 kelahiran baby kita as a mother perlu belajar cara latching yang betul. based on my experience semua nurse di NICU hospital ampang sangat bersungguh ajar eray cara bayi menyusu yang betul.

  • penyusuan ibu menyakitkan
tidak benar! sakit sedikit hanya akan dirasa oleh ibu masa awal2 bayi mula menyusu, itupun dalam 2-3 hari sahaja. jika sakit berlanjutan, normally puncanya adalah cara menyusu yang salah. any nipple pain that is not getting better by day 3 or beyond 6 days should not be ignored. a new onset of pain when things have been going well for a while may be due to yeast infection of the nipples.

  • susu tidak cukup pada awal kelahiran
stok susu Allah dah bekalkan cukup pada semua ibu yang melahirkan. as a new mum kita perlu belajar cara yang betul untuk menyusukan anak kita. colostrum adalah susu awal yang amat diperlukan oleh newborn. jika kita dah tahu cara penyusuan yang betul ,tentu kita dapat menyusukan anak kita dengan lebih baik. ibu suka baby pun kenyang.

  • peruntukan 20min/15min/10min untuk setiap breast
masa tidak boleh mengukur jumlah susu yang dihisap oleh baby. kita perlu bezakan antara being on breast & breastfeeding. if a baby is actually drinking for most 15-20mins on the first side, he may not want to take the second side at all. if he drinks only a minute on the first side & nibbles or sleeps & does the same on the other, no amount of time will be enough. the baby will breastfeed better & longer if he is latched on properly.

  • baby perlu minum air
segalanya telah lengkap dalam susu ibu. right amount of water & food. sangat ajaibkan :)

  • baby perlu vitamin D
baby dilahirkan dengan hati yang penuh dengan vitamin D & susu ibu juga ada vitamin D. vitamin D is a fat soluble vitamin & is stored in the body. exposing the baby to sunlight through a closed window does not work to get baby more vitamin D.

  • ibu perlu basuh nipples sebelum menyusukan anak @ memerah susu
susu ibu mencegah bayi dari infeksi. membasuh nipples akan menghilangkan 'protective oil' darinya. so tak payah susah2 nak basuh.

  • memerah susu cara yang baik untuk mengetahui jumlah susu dalam breast
berapa jumlah susu yang diperah bergantung kepada beberapa faktor, contoh tahap stress ibu. baby yang menyusu dengan baik akan mendapat jumlah susu yang lebih banyak daripada hasil perahan. the best breastpump is our own baby :)

  • zat besi tak cukup dalam susu ibu
breastmilk contains just enough iron for the baby's needs. formulas contain too much iron, but this quantity may be necessary to ensure the baby absorbs enough to prevent iron deficiency. the iron in formula is poorly absorbed & the baby poops out most of it. jadi, tiada sebarang makanan tambahan untuk membekalkan zat besi kepada baby hingga umurnya 6 bulan.

  • lebih mudah beri susu menggunakan botol dari breastfeed
breastfeeding akan menjadi sukar jika ibu tak tahu cara yang betul. so penting untuk tahu cara yang betul. hanya selak dan berikan saja kepada baby. tak perlu air panas atau medium lain untuk berikan susu kepada bayi. hanya ibu & baby...sudah cukup.

i will share more in my next entry :)

You Might Also Like

0 comments

WeLoveSusuIbu On FB

WeLoveSusuIbu Instagram

Nuffnang

WeLoveSusuIbu Youtube