after 4 days, that was a 1st time

Thursday, January 21, 2010

masa aku mula2 mengandung dulu, aku sudah determine yang aku nk breastfeed anak yang bakal aku lahirkan, fully breastfeed ye kalian. aku selalu sangka yang breastfeed nie satu mende yang natural..sume ibu mesti ade skill menyusukan anak. tapi tanggapan aku salah..ianya x semudah yang disangka...

rayna lahir 9 hari awal dr due date and she was admitted to nicu due to air ketuban aku yang sudah kering masa time nak melahirkan...doc suspected rayna maybe dh tertelan darah. while rayna dihantar ke nicu, aku plak warded for 1 day....sowang2 di katil tanpa baby bersama aku...esok tghari aku diminta pulang, jadi aku pulang ke rumah tanpa rayna....sgt sedey, aku hanya sempat susukan rayna rite after die dilahirkan sahaja. bila di nicu, bermacam2 tiub berselirat di tubuh kecil itu.....sukar untuk aku susukan rayna (actually semangat aku tuk susukan rayna semakin luntur di kala itu) :(

rayna, day one

bukan aku x cuba untuk minta extend tinggal di hospital tp masa tu plak ada renovation di ward yang dikhaskan untuk ibu2 bayi di nicu...nk x nk aku terpaksa balik (masih ada sekelumit semangat aku tuk susukan rayna)...
so for da 1st time, aku gagahi jua diriku untuk pump susu, tp hasil yg aku dapat begitu menyedihkan...hanya setitik dua sahaja yang keluar

rayna masih sendirian di nicu, tiada susu yang diberikan hanya glukos & antibiotic yang diberi, sgt rindu pada rayna tika itu...while im at home, hubby pgl kak kiah (tukang urut)...alhamdulillah lepas die urut keluarlah susu aku idam2kan, but kau masih x boleh susukan rayna sbb doc nk check lam perut die either got sumthin unsual or not....berulang alik aku ke hospital untuk 3 hari tuh, on da day yg sepatutnya rayna dh boleh kuar nicu, jaundis die plak keluar, so kene tahan lagi sehari....ibu tahu rayna kuat, walau kene cucuk sana sini ma daughter still can stand strong :)

akhirnya, masuk hari ke lima nurse nicu kol...die kate if u can prove to us that u can breastfeed your baby, hari ni jugak rayna boleh kuar hospital....ya allah bersyukurnya aku masa tuh, quickly we went to hospital...rayna wus looking good at dat time, nurse kate daya latching die kuat...tp masa aku nk susukan die, rayna x nak bukak mulut...tp bila disuakan jari ke dalam mulut..kemain lg die latch kuat2...nurse x putus2 bg advice n kata2 semangat, after 1 hour baru rayna show sign yang die nk susu aku...ya allah! perasaan menyusukan anak itu begitu indah, x tahu nk descrip dengan kata2...bersungguh2 die latch seperti x mahu melepaskan aku masa tu. doc tgk & she said ok now your baby can go home....ya allah ku panjatkan kesyukuran pada mu

so bile bercakap pasal mudah atau tidak menyusukan badan, aku punya pendapat aku sendri, when we are determined insyallah DIA akan makbulkan niat dan hajat kita. never give up...dan jangan sesekali put negative thought in ur mind, keep on pray n berusaha :D

rayna now

You Might Also Like

0 comments

WeLoveSusuIbu On FB

WeLoveSusuIbu Instagram

Nuffnang

WeLoveSusuIbu Youtube