ape orang kate pasal breastfeeding

Friday, January 22, 2010

pelbagai dialog, pandangan dan tak kurang pandangan negative yang aku terima dan dengar sepanjang aku menyusukan rayna. contoh dialog adalah seperti dibawah:

situasi 1 (di rumah ibu waktu berpantang)
ibu: ayang, nape anak menangis je tuh? susu x cukup kut..?
aku: ibu insyaallah cukup ibu..ayang dh nekad x nak bagi rayna formula atau nestum selain susu ayang jek
(aku tahu ibu aku risau, risau cucu die lapar..aku paham perasaan itu, cume aku dh bertekad only susu aku smpi rayna 6 bulan)

situasi 2 (aku br naik keje lepas pantang, tgh perah susu kat surau)
makcik 1: eii u, x susah ke bagi perah2 susu nie, nti susah diri u sendri..
aku: susah? kenapa
makcik 1: ye lar, kut nti u kene outstation ke ape? kan susah bb nk nenen jek. ajar le die minum formula..susah u nti tau..anak i sume i uat cm2
aku: owh ye ke..xpe insyaallah nti saya belajar uat cm2
(dalam hati aku, pehal le makcik nie...dh ko x support bf jgn le ko kutuk, diam sudah..tu anak engkau, nie anak aku, aku nk bf anak aku smpi 2 tahun tau..mengerutu jek hati aku nie)

situasi 3 (dalam surau perah susu, baru-baru nie)
kawan 1: awak senang x nk bf baby
aku: insyaallah, kalau itu yg kite nk Allah akan bantu, yg penting kite determine n set kat fikiran kita siap2
kawan 2: owh macam saya memang x de susu, bidan kate urat2 kat B saya nie x selari, so susu x boleh kuar
aku & kawan 1: ye ke...??
kawan 2: kalau org lain basah2 baju, sbb susu banyak, saya lembap jek
aku: owh untung le tuh lembap2 lagi, saya mmg xde lembap2 nie, kering jek...susu saya mmg x banyk mase anak saya baru lahir...tp i x stop..keep on trying bg jugak, sbb saya percaya susu saya cukup utk anak saya
kawan 1: owwh mcm tuh ke...
aku: a ah, kene stimulate bnyk kali, bg jek kat bb, she know how to latch on n dunt give up...besides kuantiti susu ibu akan berubah ikut demand bb, so jgn risau ye kawan2
kawan 1 & 2: owwhh mcm tuh ke....
(aku suka situasi nie, sbb aku boleh share facts n tips on how to bf ur baby...aku akan bgtau ape2 jek info yang aku ada)

so here aku nk share tips bf yang aku dpt through my experience n reading:
1-positive thinking and determination, pasang niat awal2 mase peknen lagi
2-dunt easily give up, percaya Allah akan bantu jika niat kita baik..yang penting truskan usaha samaada direct feeding atau pump
3-disiplin, since we are workin mum, so of course kite kene pump while office hours..stick with your routine, plg mininum pump 3 kali waktu di opis (lagi bnyk lagi bagus)...jgn ngelat kat umah pump skali sebelum tido n skali before pergi opis, insyaallah ur supply will be maintained
4-jgn berdiet ok, ambil makanan seimbang yang secukupnya....igt niat kita nk besarkan anak wif our own liquid gold...so pikir-pikirkan lah wahai kalian

special pose aku susukan my little one

You Might Also Like

2 comments

  1. agree...satu lg situasi yg i paling lemah nk dgr is:

    "i kene kasi susu botol,senang nak gal baby or jalan nanti..tau2 la sum palces/shopping mall takde tempat utk breastfeed baby..alih2 kene bf kat keta..susah la..."

    when i started breastfeeding back in 2002,at that time awareness xda lg..MV?OU?KLCC?..theres no such thing as bf room...kerana nak sgt bf anak,i rela susukan dlm toilet yg kadang2 tu xda kerusi..i duk menyempit mana2..kadang2 kalau xdpt the right places,surau pun jdi..

    ramai yg tgk macam "tak malu ke tayang2 dpn org?"..note that at that time theres no such thing as baju for bf,shwal or such..i only use bath towel to cover..kdg2 lupa,i pakai kain lap baby je cover...

    my answer to all yg ckp macam tu is:..i wanna give the best to my son..kalau nti anak aku sakit,ada korang nk tolong?..anak aku kembung perut sebab susu xpanas,ada korang nk bjaga malam2?..tak kan?..so start from there...i put aside wat others wanna say bout bf..dats y utk anak ke 2,i bf till dia 2 thn..alhamdulillah...

    ReplyDelete
  2. 100% agree, some people may have sallow mind about bf..tp alhamdulillah nowadays so may support community esp for bf..biarkan ape owg lain kate, we knon da best for our lil one

    ReplyDelete

WeLoveSusuIbu On FB

WeLoveSusuIbu Instagram

Nuffnang

WeLoveSusuIbu Youtube