Sengsara Gastrik Kronik 10 Tahun Tiba-tiba Sembuh, Biar Betul?

Tuesday, May 19, 2015

Penyakit gastrik memang satu masalah biasa orang zaman sekarang. Sampaikan ramai juga yang terkena gastrik kronik. Bila kena tu nak makan pun tak boleh, paling worst bila nak bangun berdiri pun payah. Terbaring je.


Sebenarnya banyak punca yang menyebabkan boleh terkena gastrik ni. Ada yang kena sebab skip makan pasal nak kurus punya pasal. Ada juga yang sibuk mengalahkan Perdana Menteri US sampaikan makan pun tak sempat. Kesian, akhirnya sampai kena gastrik kronik.

Gastrik ni nampak je macam tak de apa-apa, tapi sebenarnya bahaya. Sekali dah kena kebarangkalian nak kena lagi tu amatlah tinggi. Kalau dibiarkan paling worst boleh kena ulser perut dan lagi worst bila usus-usus kat perut pecah. Nauzubillah.

Tapi ia langsung berbeza dengan wanita yang bernama Puan Fara Hana ni. Gastrik kronik dah 10 tahun, tapi tiba-tiba je sembuh. Apa yang dia dah buat sampaikan gastrik tu macam dah tak ada langsung? Tengoklah sendiri dalam video kat bawah ni:

Sengsara Gastrik Kronik 10 Tahun Tiba-tiba Sembuh



 

Seronokkan bila sakit yang bertahun-tahun hidup dengan kita, hilang macam tu je. Nikmat sungguh bila badan sihat tanpa sakit kan?

Mak Dara (MD) rasa mungkin ada orang kat luar sana tu penghidap gastrik tapi dia tak sedar pun dia ada penyakit tu. Ataupun mungkin ada yang tahu, tapi dia ignore. Malas nak ambil tahu. Tu yang gastrik biasa akhirnya jadi gastrik kronik. 

MD nak kongsikan sedikit tentang gastrik, moga memberi manfaat untuk kita bersama. Rujukan www.webmd.com .

Apa Itu Gastrik?

Gastrik adalah apabila lapisan dinding perut mengalami keradangan. Mukus semulajadi yang melindungi dinding perut yang sepatutnya melindungi dinding perut terhakis kerana kehadiran bendasing.

Punca-punca Terkena Gastrik?

1- Pengguna alkohol yang berlebihan
2- Gaya hidup tak sihat
3- Muntah kronik
4- Penggunaan ubat yang berlarutan seperi aspirin
5- Helicobacter pylori (H.pylori), sejenis bakteria yang ada pada mukus lapisan dinding perut. Tanpa rawatan ia boleh menyebabkan ulser perut atau kanser perut
6- Pernicious anemia, sejenis anemia yang berlaku apabila perut tidak dapat menyerap dan menghadam vitamin B12
7- Bile Reflux, terjadi apabila hempedu yang terhasil di dalam hati termasuk ke bahagian perut dan saluran antara perut dan mulut. Atau dikenali sebagai pedih ulu hati.
8- Jangkitan yang disebabkan oleh virus atau bakteria

Tanda-tanda Anda Terkena Gastrik

Kebiasaannya tanda gastrik tak sama mengikut setiap individu. Tetapi berikut adalah tanda yang biasa dihadapi sebelum gastrik kronik terjadi:

1- Merasa loya dan rasa tak selesa pada perut yang berulang-ulang
2- Kembung pada bahagian abdomen
3- Rasa sakit di sekitar abdomen
4- Muntah
5- Rasa ketidakhadaman
6- Panas dibahagian dada atau dibahagian tengah perut
7- Tersedu tiba-tiba
8- Hilang selera makan
8- Muntah darah
9- Najis berwarna hitam

Cara Mengesan Sakit Gastrik

Sudah pasti perlu berjumpa dengan doktor samaada hospital atau klinik. Biasanya ada beberapa ujian yang dilakukan bagi mengesan gastrik biasa atau gastrik kronik:

1- Upper endoscopy, tiub halus yang mengandungi kamera kecik akan dimasukkan ke dalam mulut. Di tolak masuk perlahan-lahan hingga ke kawasan perut. Doktor akan melihat pada dinding perut. Samaada tedapat radang atau tidak. Jika ada, sedikit tisu diambil untuk dianalisis.

2- Ujian darah, pelbagai ujian darah yang dilakukan bagi mengesan sakit ini.

3- Ujian Najis, sample najis akan dianalisis untuk mengesahkan sakit gastrik atau tidak

Cara Merawat Gastrik Kronik

gastrik kronik, ubat gastrik kronik, rawatan gastrik kronik, tanda gastrik kronik, kesan gastrik kronik, gejala gastrik kronik, gastrik teruk, gastrik minum, gastrik semasa mengandung

Biasanya apabila ke klinik, doktor akan bekalkan ubat putih atau ubat kapur bagi mengawal asid perut dari terus menyakitkan dinding perut.

Di samping ubat yang dibekalkan doktor, boleh juga mengambil supplemen bagi membantu merawat gastrik selamanya. Seperti yang Puan Fara Hana telah amalkan Energizing Soy Protein, Ostematrix dan Peppermint-Ginger Plus.

Sampaikan dia sendiri terkejut, apa pasal dah tak kena gastrik? Padahal rutinnya yang sibuk selalu je buat dia lupa nak makan on time. Tapi gastrik kronik dah tak menyerang lagi dan dia sembuh tiba-tiba.

MD pernah juga kena gastrik, masa mengandungkan anak sulung dulu. Baru kena sikit pun dah rasa sakit. Lagilah yang dah kena sampai bertahun-tahun.

Mencari penawar kepada sakit adalah harus. Takkan nak biarkan je gastrik sampai jadi kronik dan akhirnya terkena kanser perut.

Diri kita, kitalah yang wajib sayang kan? 

Insyaallah bila niat dan ikhtiar kita betul, proses nak sembuh pun jadi mudah.

Jadi kalau ada yang nak borak-borak pasal supplemen apa yang sesuai dengan gastriknya, bolehlah Whatsapp MD 016 773 1892.

Atau kalau nak terus beli pun boleh. Tekan je butang hijau kat bawah ni. Pembelian pantas menggunakan credit atau debit kad.



You Might Also Like

0 comments

WeLoveSusuIbu On FB

WeLoveSusuIbu Instagram

Nuffnang

WeLoveSusuIbu Youtube