Ubat Asma Kronik Semulajadi & Berkesan Sampai Inhaler Pun Dah Tak Guna

Saturday, May 09, 2015

Asma adalah satu penyakit yang merbahaya. Ubat asma yang biasa hanya dapat melegakan dan mencegah asma. Tetapi tidak merawat punca kenapa penyakit bahaya ini boleh berlaku.

Bukan sedikit jumlah yang ada penyakit asma ni. Menjelang 2025 jumlah pesakit asma akan menjadi 400 juta orang. Jumlah ini bukan suka-suka Mak Dara (MD) kongsi. Tapi ini adalah daripada Laporan Pencegahan dan Pengurusan Strategi Global Asma.

Pengerusi Yayasan Paru-Paru Malaysia, Datuk Dr. Zainudin Md. Zin berkata "Sebenarnya asma merupakan satu penyakit yang merbahaya dan daripada jumlah keseluruhannya, hanya satu perempat pesakit sahaja yang dapat mengawal penyakit ini manakala selebihnya tidak. "Jika dibuat perbandingan, penduduk di negara Barat lebih mengawal penyakit ini berbanding dengan negara Asia".

Asma yang tidak diurus dengan baik boleh mengundang maut. Teringat MD masa beberapa tahun lepas. Kalau korang masih ingat, seorang model di Malaysia meninggal kerana asma. Serangan asma menyebabkan dia sukar bernafas dan akhirnya dia koma, bekalan oksigen tak sampai ke otak. Al-Fatihah untuk arwah.

Punca Penyakit Asma


Merurut satu kajian yang MD baca, penyakit asma berpunca dari fungsi sel-sel badan yang telah menurun. Dan menyebabkan seseorang ini mengalami:

Oxidative Stress

Keadaan dimana penghasilan radikal bebas dalam badan melebihi keupayaan diri untuk menentang radikal bebas dan kesannya. Zaman sekarang, kita memang senang sangat terdedah pada radikal bebas. Pencemaran dan makanan adalah antara punca yang menyumbang radikal bebas.

Bila oxidatative stress ini meningkat maka  serangan asma juga lebih kerap berlaku.

Radang Bronkial

Merujuk kepada radang atau bengkak yang berlaku pada saluran pernafasan kecil dan sederhana. Apabila ia berlaku menyebabkan seseorang merasa 'ketat' pada dada dan susah bernafas.

Ubat Asma Kronik Semulajadi?

 
ubat asma kronik, ubat sakit lelah, ubat semput, rawat asma dengan madu, merawat asma cara islam, merawat semput, petua merawat semput


Selain dari rawatan yang biasa digunakan di hospital atau klinik. Supplemen juga membantu merawat punca asma. Kajian oleh PubMed.gov mendapati punca asma adalah kerana fungsi sel badan yang menurun. Akibat dari radikal bebas dan juga faktor penuaan.

Oleh itu pengambilan supplemen yang tinggi dengan antioksidan seperti vitamin A, B dan E sangat digalakkan. Ini kerana antioksidan akan meningkatkan fungsi sel-sel badan.

Hasil penyelidikan Shaklee, satu tonik kaya antioksidan Vivix telah berjaya dihasilkan. Tonik ini mampu menembusi sel-sel badan sehingga meningkatkan fungsi sel-sel badan. Kesannya secara langsung serangan asma dapat dibendung. Pesakit asma dapat kualiti kesihatan yang lebih baik. Hidup bebas tanpa asma.

Macam En. Akmal, dia antara pesakit asma yang kronik. Dulu ubat asma yang dia selalu guna dan sampai jadi kawan baik adalah inhaler. Alhamdulillah, keadaan berubah lepas isteri dia buat sesuatu pada En. Akmal. Nak tahu apa yang isteri dia buat? Boleh play video di bawah:



Siapalah tak sayang suami kan? Bahaya asma ni, sampai dalam tidur pun dia boleh menyerang. Bayangkan kalau itu adalah malam terakhir suami tidur di sebelah kita. Nauzubillah.

9 Tips Elak Serangan Asma

Selain dari mengambil supplemen dan ubat asma. Berikut ada 7 tips untuk elak serangan asma:

1- Elakkan menggunakan fabrik yang boleh mendatangkan elergik pada bantal dan tilam.
2- Bagi yang ada haiwan peliharaan, elakkan haiwan duduk di katil atau sofa.
3- Jauhkan softtoys dari anak atau dewasa yang ada asma.
4- Tak payah guna carpet di rumah. Gantikan dengan tikar yang lebih praktikal.
5- Pastikan tiada fungus yang terbentuk di dalam rumah. Terutama dalam bilik air.
6- Berhenti merokok terus jika sayangkan isteri atau anak yang ada asma.
7- Elakkan guna bahan pencuci yang mengandungi bahan kimia. Gantikan yang semulajadi macam Get Clean Shaklee. Memang best!

Rujukan: http://www.webmd.com

Nak konsultasi khas set asma mana yang paling berkesan dan sesuai untuk yang tersayang atau diri sendiri, Whatsapp MD di 016 773 1892.

Atau nak terus beli guna Debit atau Credit Card, boleh terus klik butang Buy Now di bawah.

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=7487d340276275f3b02613ae2e9c8e6b


You Might Also Like

0 comments

WeLoveSusuIbu On FB

WeLoveSusuIbu Instagram

Nuffnang

WeLoveSusuIbu Youtube