5 Pengajaran Wajib Baca Kisah Kiki CDM25

Thursday, July 17, 2014

Rasanya macam satu Malaysia dah tengok video Kiki CDM25. Ada yang tengok je. Ada juga yang share. Macam-macam pandangan, yang positif ada, negatif lagilah berlambak.

Tapi jangan sampai keterlaluan dan berlagak suci.

Sebab manusia memang tak pernah sunyi dari kesalahan.

5 Pengajaran Yang Kita Boleh Ambil Dari Kisah Kiki CDM25, antaranya:


1-Dr. Zakir Naik ada sebut, kalau nak nilai Islam, nilai dari agama Islam itu sendiri. Bukan orang yang membawa nama Islam. Agama Islam dan orang Islam tak sama. Orang Islam yang betul akhlaknya baik, lembut dan penyayang. 

Macam Nabi Muhammad saw, ramai orang bukan Islam masuk Islam disebabkan keindahan akhlak Baginda. Sudah jadi kewajipan kita orang Islam, untuk berakhlak baik. Walaupun dalam keadaan apa sekalipun. Biarkan sudah tercabar kesabaran.

2-Manusia itu pendosa. Tak pernah sunyi dari kesalahan. Allah swt pun sangat sayangkan manusia yang mohon ampun dan bertaubat. Kiki CDM25 pun sudah keluarkan kenyataan maaf kepada Uncle Sim. Uncle Sim pun sudah maafkan dia. 

Lalu, kita yang tak terlibat langsung ni, takkan masih nak marah dan benci. Dosa wanita CDM25 kalau dia sungguh-sungguh menyesal, insyaallah Allah ampun. Tapi yang mengata mencaci, bila nak minta maaf dengan Kiki?

kiki cdm25, cdm25, peugeot putih, peugeot punchong, peugeot malaysia, kiki kamarudin


3-Berbaik sangka. Nabi Muhammad saw menyuruh kita untuk sangka baik dengan manusia lain. Bukan sekali. Tapi 70 kali sangkaan baik atau alasan yang baik. Contoh, mungkin Kiki ada masalah lain yang sungguh besar. Kiki tak sengaja.

Dengan cara nie, kita akan lebih jadi lebih 'cool' dan lebih bijak untuk atasi masalah.

4-Jaga tepi kain orang lain. Tapi bukan masuk dalam kain. Mungkin orang yang rakam video boleh buat sesuatu yang lebih berfaedah.

Dari merekod, baiklah dia meredakan keadaan yang huru hara waktu itu. Dan mungkin perkara boleh diselesaikan di situ juga. Tak payah satu Malaysia masuk campur.

5-Jaga aib. Oh ye, mana pergi agaknya manusia yang merekod dan manusia yang mula 'upload' video CDM25 ni ya?

Apa agaknya yang dia rasa kala ini? Saya doakan agar dia pun turut menyesal. 

Jika nampak perkara yang hodoh, tak perlulah kita jadi agen nak sebarkan. Kalau kita tak dapat nak baiki keadaan tersebut. Berdiam diri adalah lebih baik. Jika masih ada yang nak share di laman sosial, marilah kita hentikan penyebaran video Kiki CDM25

Lebih baik kita sebarkan tentang penderitaan yang keperitan Gaza.

Kita manusia biasa, jauh dari sempurna dan syumul. Usah berlagak suci. Kita pendosa. Jangan jadi cermin mata, sebab kita akan cari kesalahan orang lain. Tapi jadilah cermin muka, kita akan mula muhasabah diri sendiri.

You Might Also Like

0 comments

WeLoveSusuIbu On FB

WeLoveSusuIbu Instagram

Nuffnang

WeLoveSusuIbu Youtube