Petua Anak Sembelit: 6 Cara Semulajadi

Tuesday, May 28, 2013

Meneran sambil keluar air mata. Kesian anak bila sembelit. Macam-macam petua anak sembelit dan dicuba. Tapi hampa. Anak masih tetap sembelit. Sukar nak buang air besar. Sedikit sebanyak menggangu emosi anak. Yelah, tengah di syok-syok makan, atau bermain. Tetiba terhenti, terus buat muka meneran. Paling sayu siap menangis.

Jom kita cuba petua yang ini pula:

6 Cara Semulajadi Petua Anak Sembelit

1. Betik
Lenyek buah betik, atau jadikan jus. Beri pada anak lepas anak 2 kali sehari. Insyaallah najisnya akan menjadi lembut dan cair. Jadi hilanglah stress membuang.

2. Tembikai
Ini juga pelincir. Jadikan jus. Beri anak minum. Atau jadikan pembuka selera bagi setiap kali waktu makan. Buah yang berserat tinggi membantu memudahkan proses buangan.

3. Plums
Jadikan 'jajan' kepada anak. Buah yang agak masam ini juga melancarkan proses membuang. 

4. Oat 
Tambahkan oat dalam diet anak-anak. Kandungan serat yang tinggi juga membantu najis menjadi lebih lembut. Oat juga adalah petua yang baik bagi petua anak sembelit.

5. Air
Anak sukar untuk minum air. Ibu ayah 'set a habit'. Jadikan meminum air perkara yang penting. Makan dengan banyak tanpa air yang cukup. Juga salah satu faktor sembelit

6. Tepung Sagu
Ya, tepung sagu bagus untuk selesaikan masalah sembelit. Tambahkan satu sudu kecil dalam susu anak. Jika teruk boleh berikan 3 kali sehari. Bila dah ok, boleh kurangkan atau hentikan tambah tepung sagu ke dalam susu anak-anak.

Ibu ayah, jalan ambil jalan mudah. Gunakan 'pelincir' khas yang dimasukkan ke dalam lubang dubur anak. Kesan jangka panjang adalah tidak baik. Sebaiknya kita guna yang semulajadi. Sirap pelembut najis juga, elakkan selagi boleh menggunakan bahan semulajadi.


Pastikan hanya yang terbaik masuk ke dalam badan anak. Mealshake Shaklee juga adalah petua anak sembelit yang moden. Membantu menyelesaikan masalah sembelit ini. Malah ianya lebih dari sekadar penyelesai sembelit. Dikenali sebagai 'sarapan pantas' dan 'booster tenaga' untuk anak-anak. Fakta menarik Mealshake:
  • Sediakan 24 vitamin dan mineral penting-nutrien asas yang anak-anak yang sedang membesar dan remaja-remaja perlu untuk terus kuat dan sihat.
  • Sumber terbaik serat pemakanan dan protein
  • Sumber pekat kalsium
  • Berindex glisemik rendah
Satu botol yang penuh dengan khasiat. Kesan baik pada anak:
  • masalah sembelit teratasi
  • menambah selera makan anak-anak bagi yang sukar atau memilih makanan
  • bertenaga sepanjang hari
  • menguatkan antibodi
  • sukar dijangkiti demam, selsema atau batuk
  • mudah sihat semula jika demam
  • anak menjadi fokus dan alert
Tak rugi berikan yang terbaik untuk anak. Lebih-lebih lagi, bila ibu ayah sibuk kualiti makanan anak terjejas. Ini juga boleh jadi sebab masalah sembelit dan macam-macam lagi. Laburkan sedikit, Mealshake membantu mencukupkan keperluan vitamin dan mineral anak-anak.

Dari labur pada hospital, silap-silap jika takde insuran. Habis duit mengubati sakit anak. Jadi adalah lagi baik kita atasi dulu. Kan 'prevention is better than cure'. Takkan tak nak anak yang ceria, comel, aktif dan pintar kan. Anak-anak saham kita di dunia dan akhirat.

Apapun paling penting makanan rohani anak-anak. Kenalkan anak-anak dengan Maha Pencipta Allah. Ibu ayah perlu jadi model terbaik untuk anak-anak. Barulah anak-anak menjadi seperti apa yang diimpikan.

Untuk harga ISTIMEWA Mealshake Shaklee ini. Hubungi terus saya di 016 773 1892.

Atau beli sekarang


You Might Also Like

0 comments

WeLoveSusuIbu On FB

WeLoveSusuIbu Instagram

Nuffnang

WeLoveSusuIbu Youtube