pensel dalam tut tut

Thursday, April 22, 2010

(pic: from google)
sebatang pensel yang murni telah tercalar maruahnya


ya allah apa nak jadi dgn budak zaman skg nie...mcm2 hal2 pelik derang buat. aku rase nie salah satu tanda akhir zaman. terlampau bnyk sumber & medium yg mudah akses utk perkara2 yang tidak bermoral ini.

mula terbit rasa risau dihati aku, mcm mana pula keadaan bila rayna dh besar nti? mcm mana pula cabaran zaman itu. sebagai ibu aku mestilah aku mahukan agar anak2ku hidup berlandaskan syariat islam, jauh dr segala perkara mazmumah & kemungkaran.

aku percaya didikan di rumah adalah akar tunjang dalam mendidik anak2 kita. anak2 kita akan meniru segala perbuatan & percakapan kita. kalau baik yang kita tunjukkan, insyaallah baik lah jiwa anak itu nanti.

contoh plg mudah, yang mungkin dianggap remeh oleh sesetengah orang...pakai baju mulakan dgn bismillah & tangan kanan. perkara remeh inilah yang akan mempengaruhi sikap & jiwa anak2 kita di kemudian hari. meh aku kongsikan sedikit garis panduan mendidik anak oleh Syaikh Yusuf Muhammad Al-Hasan.
  1. biasakan anak menggunakan tangan kanan, makan ke, menulis ke...apa2 jua aktiviti. if anak guna tangan kiri, ingatkan anak untuk guna tangan kanan secara halus. jgn ler marah, terkejut pulak anak tuh nanti.
  2. larang anak tidur meniarap, biasakan anak tidur mengiring ke kanan. sebabnya klik sini.
  3. bersikap sederhana dalam apa juga tindakan & jauh dari sikap rakus.
actually ada 30 garis panduan..to know more, click here. terimbas aku cara bagaimana ibu mendidik aku adik beradik, mmg sgt menyerupai apa yang diusulkan oleh Syaikh Yusuf Muhammad Al-Hasan.

insyallah kalau kita didik ikut ajaran islam, anak2 kita akan jauh dari perkara2 jelik ini. bebudak skg sgt advance, pensel pun boleh jadi "pensel dok 8 hari dlm tut tut".

kisah pensel ini juga pernah terjadi kat kawan aku masa skolah rendah. tapi bukan ekstrem seperti di atas yer. nk bergurau punya pasal budak lelaki 'S' raut pensel kontot tajam2...pas2 die letak betul2 tengah atas kerusi bangku dlm bilik darjah.

datang member budak pompuan 'A' trus duduk, lalu tertusuk lar pensel kontot di punggungnya. mata pensel tertanam trus dlm punggung, pas2 berdarah2 ler si A nie.

kejam kan? tp yg aku pelik S tuh bukan budak nakal pun, cume nerd saje...mungkin S pikir pensel tuh akan patah tanpa mendatangkan sebarang kecederaan. konon nk bergurau tp lain pulak jadinya.

aku terigt jugak jumpe si S & A bertanya kembali tentang nostalgia pensel kontot...... :D

You Might Also Like

3 comments

  1. ya Allah seramnya baca berita tu. Nauzubillah, mintak di jauhkan lah dr klangan keluarga kita huhuuhuhuh

    ReplyDelete
  2. takutnya dengar..betul eray, mencabar betul didik anak2 zaman sekarang ni kan, mudah2an anak2 kita di jauhkan dari perkara2 begini

    ReplyDelete
  3. yatie: tuh ar selalu berdoa agar anak2 kita jauh dari perkara mazmumah ni

    sirna: yupsi sgt mencabar, parents skg perlu bnyk ilmu utk mendidik anak2.

    ReplyDelete

WeLoveSusuIbu On FB

WeLoveSusuIbu Instagram

Nuffnang

WeLoveSusuIbu Youtube