jangan sombong pada Allah!!!

Monday, April 26, 2010

siapa mahu anak pandai? siapa mahu anak cemerlang dunia & akhirat?

sebagai muslim kita percaya selain dari usaha doa juga amat perlu. sbb kita manusia mmg memerlukan bantuan-Nya. siapalah kita jika kita sombong pada Allah. Allah suka pada hamba-Nya yang sering berdoa. so mari kita berdoa ramai2.

aku nk share doa2 yang aku jumpe kat sini.


DOA PELEMBUT HATI

bacalah surah al-imran ayat 200
maksudnya: hai orang2 yang beriman! sabarlah & lawanlah sabar, & bersedialah & berbaktilah kepada Allah supaya kamu mendapat kejayaan.
bacalah juga zikir Ya Hayyu, Ya Qayyum & Ya Rahman


DOA ZURIAT YANG BAIK

bacalah surah al-imran ayat 38 (a.k.a doa nabi zakaria)
maksudnya: wahai Tuhanku! berikan kepadaku dari pihak-Mu keturunan yang baik, kerana sesungguhnya Engkaulah pendengar doa.


DOA MUDAH BELAJAR & MENELAAH PELAJARAN

bacalah surah as-syura ayat 19
maksudnya: Allah itu lemah lembut kepada hamba2-Nya. Ia mengurniakan kepada siapa yang dikehendaki. padahal Dialah yang kuat & gagah.
bacalah juga zikir Ya Latif (129 kali)

selain dari doa2 di atas, kita juga boleh mengamalkan amalan di bawah nie:

  • baca surah toha (ayat 1-8), surah ar rahman (ayat 1-4) & surah al-insyirah semasa teman anak bermain atau baca buku.
  • sentuhlah ubun2 anak dengan tangan kanan sambil berdoa & menyatakan harapan kita. Waktu yang paling mujarab adalah ketika anak mahu melelapkan mata.
  • selepas solat, amalkan doa surah al-furqan (ayat 74) Tuhan kami, anugerahkanlah kami isteri2 & keturunan kami yang menyenangkan hati & jadikan kami imam bagi orang yang bertaqwa & surah ibrahim (ayat 40) wahai Tuhanku! jadikanlah aku & anak cucuku orang2 yang menegakkan solat. wahai Tuhanku! kabulkanlah doa kami.
tambahkanlah waktu bermunajat dengan yang Maha Esa, bangunlah disepertiga malam di waktu langit Allah terbuka luas untuk doa2 kita. Insyaallah, apa yang kita pohon akan dikabulkan olehnya.

jika tidak dikabulkan, janganlah pula kita berputus asa. sesungguhnya janji Allah itu benar belaka. teruskan berdoa, kerana mungkin Allah sedang mengatur yang lebih baik untuk kita.

You Might Also Like

0 comments

WeLoveSusuIbu On FB

WeLoveSusuIbu Instagram

Nuffnang

WeLoveSusuIbu Youtube