Anak Asyik Batuk, Sampai Bila Nak Suap Ubat? Cuba Ini

Monday, April 10, 2017

Risau betul bila anak asyik batuk, koh koh koh. Anak asyik terjaga je bila tidur. Maknya pun sama, baru nak terlelap dah terjaga balik.

Tapi ayah tetap tenang, setenang air dilautan. Tidur tetap tidur kan?

Ubat dah bagi berhari-hari. Tapi belum nampak apa-apa perubahan. Bunyi batuk tu macam ada kahak berkepul tak boleh keluar.

Bahaya Terus Beri Ubat Bila Anak Asyik Batuk


Dulu pernah bawa anak yang kedua jumpa pakar kanak-kanak. Doktor kata "tak elok bagi ubat batul atau selsema kat anak, lagi-lagi yang bawah 2 tahun".

Beliau sambung lagi "Kalau nak bagi pun Paracetamol je". Selepas dari hari tu, memang sangat berhati-hati nak bagi ubat.

Kesian anak pertama, asal nampak selesama batuk sikit je terus sumbat ubat. Melalak dia tak nak telan. Ubat mana sedap kan? Orang tua pun tak suka.

Ini antara kesan sampingan ubat batuk untuk anak kecil:

  • kabur penglihatan
  • sembelit
  • cirit birit 
  • pening
  • mengantuk
  • mulut kering
  • sakit kepala 
  • peluh jadi banyak
  • hilang selera
  • loya
  • sukar tidur
  • sakit perut
  • dan lemah

Ini bergantung pada jenis ubat dan dos yang disarankan. Ingat ye ibu ayah, jangan sesekali terus pergi farmasi dan beli ubat untuk anak. Kalau nak bagi ubat, jumpa doktor dahulu.

Dos yang berlebihan boleh mengancam nyawa anak.

Habis kalau ubat tak sesuai, nak bagi apa bila anak asyik batuk?

Sebelum nak berikan carikan apa yang sesuai untuk rawat batuk anak, kena tahu dahulu mengenai batuk itu sendiri dan punca.

Batuk adalah cara badan kita melindungi salur pernafasan, dan mengeluarkan kahak, debu dan kotoran dari salur pernafasan kita. Batuk dengan sendirinya tidak berbahaya, tetapi kita perlu mengenalpasti apa yang menyebabkan batuk.  

Antara punca batuk dalam kanak-kanak adalah jangkitan kuman di hidung, tekak dan paru-paru, penyakit lelah (bronchial asthma) atau hingus yang menitis di belakang hidung (postnasal drip). 

Sumber: doktorbudak.com

Dalam artikel ini juga, doktor yang menulis tidak menggalak ubat diberi pada anak kecil.

Cara Atasi Anak Asyik Batuk, Semulajadi dan Berkesan

Biasanya jangkitan kuman memang senang berlaku pada anak-anak. Ini kerana sistem pertahanan badan mereka yang lemah.

Jika anak masih bayi hingga setahun, cara yang paling baik adalah memberikan susu ibu. Susu ibu ada kandungan antibodi yang baik untuk bayi kecil.

Sekiranya anak dah berumur setahun dan asyik batuk, boleh berikan suplemen untuk kuatkan sistem pertahanannya.

Juga suplemen untuk khusus untuk rawat batuknya yang sering berulang.

Suplemen ini mengandungi nutrisi yang penting bagi merawat dan mencegah batuk yang asyik berulang-ulang.

Nutriferon dan Omega Guard adalah gabungan yang baik untuk masalah ini. Ubat yang dulu asyik bertukar ganti, mungkin hanya akan duduk membeku sahaja dalam peti sejuk sampai tarikh luput.

Anda tentu lebih gembira bila anak makin sihat bukan? Tak terbatuk-batuk. Tidur pun tak ada gangguan sudah.

Dan anda tahu, suplemen yang diberikan ini 100% semulajadi, selamat dan berkesan. Bukan lagi ubat yang berisiko.

Kedua-dua suplemen ini telah menjalani kajian klinikal. Shaklee sebagai pengeluarnya menjamin bahawa suplemen ini selamat. Hanya 100% bahan semulajadi yang digunakan, bukan bahan sintetik.






Jangan risau, mudah nak bagi anak-anak makan suplemen ni. Nutriferon rasanya manis dan Omega Guard boleh dipicit masuk ke dalam air kegemaran atau sup ayam.

Nak makan begitu pun boleh, anak-anak saya kunyah terus.

Testimoni Nutriferon dan Omega Guard



anak asyik batuk 

ubat anak batuk

Sebaik mungkin kita mahukan yang terbaik untuk anak. Kalau nak hantar tadika pun kita akan cari the best in town.

Samalah juga dengan apa yang masuk ke perut anak. Semuanya memberi kesan kepada pembesaran mereka.

Anak-anak berhak dapatkan yang terbaik.

Jika anda yakin bahawa suplemen-suplemen ini boleh bantu atasi masalah anak ayik batuk, boleh hubungi saya untuk dapatkannya;

Suriya Majid

Pro Shaklee Independent Distributor (Pro SID)

SMS/WA;

0167731892

Emel;

suriyaabmajid@gmail.com

Konsultasi eksklusif dan bimbingan cara pengambilan yang tepat akan diberikan. Rasaikan kebaikan suplemen semulajadi ini.

You Might Also Like

1 comments

WeLoveSusuIbu On FB

WeLoveSusuIbu Instagram

Nuffnang

WeLoveSusuIbu Youtube