Air Susu Ibu Tak Keluar: Tanda Susu Tiada?

Thursday, February 13, 2014

Panik! Bayi dah lahir, air susu ibu tak keluar. Yang keluar pun setitik-setitik je. Pulak tu bukan warna susu. Tapi warna kuning pekat. Normal ke tu? Ke itu tanda susu takde?

Usah risau wahai ibu-ibu sekalian. Jom terus baca nak tahu betul ke tak susu takde.

Aha, masih ada ibu-ibu muda yang panik bila lepas melahirkan anak. Panik meneran dah sudah. Sekarang panik nak menyusukan anak. Risau kenapa susu sikit sangat yang keluar. Kenyang ke baby? Cukup ke air susu ibu je?

Meh nak cerita pasal air susu ibu ni. Sebelum melahirkan lagi susu sudah pun ada dalam payudara ibu. Kolostrom telah pun dihasilkan sejak ibu hamil empat bulan lagi. Ok, mesti ada yang tak tahu apa itu kolostrom kan?

Kolostrom adalah cecair yang berwarna kuning pekat, likat dan tak cair. Inilah cairan emas yang paling diperlukan oleh bayi. Cecair inilah yang memberikan perlindungan kepada perut bayi. Juga membantu membina antibodi bayi. Jadi bayi sukar terkena infeksi virus yang ada.

air susu ibu, air susu ibu tidak keluar, air susu ibu tidak lancar, air susu ibu tidak ada, punca susu badan kurang, susu badan banyak, susu badan sikit, susu badan cair, masalah penyusuan susu ibu, masalah penyusuan susu badan
awal kelahiran bayi boleh membuatkan ibu stress kerana banyak perkara, salah satu ialah susu tak keluar

Kuantiti kolostrum yang sedikit, sudah cukup untuk mengenyangkan bayi. Kerana perut bayi yang baru lahir adalah sebesar biji guli sahaja. Selepas 3-4 hari atau seminggu, barulah susu yang berwarna putih akan keluar. Jadi ia adalah normal bila kuantiti sedikit semasa bayi baru dilahirkan.

Ibu tak perlu risau memikirkan susu. Dakap bayi dan susukan saja. Pelajarilah posisi menyusu dan cara lekapan yang betul. Ini sangat membantu perjalanan penyusuan ibu-ibu.

Jika ibu tidak menyusukan bayi. Atau memberikan susu formula sebaik sahaja bayi lahir. Ini akan menyebabkan payudara mula bengkak. Hormon penyusuan (prolaktin) akan bekerja sebaik bayi dilahirkan. Samaada ibu menyusukan atau tidak, badan ibu tetap menghasilkan susu.

Banyak atau tidak air susu ibu bergantung pada ransangan. Jika bayi hanya diberikan susu ibu, tanpa campuran susu lain, air susu ibu akan semakin banyak terhasil. Tapi bila bayi diberikan susu formula, kesannya susu ibu akan mula berkurang.

Bayi yang minum susu formula mudah kenyang. Dan bila kenyang bayi akan tidur dalam jangka masa yang lama. Sewaktu itu, tiadalah ransangan yang diterima oleh ibu. Kurang rangsangan, air susu ibu tak keluar seperti yang sepatutnya.

Berikut adalah tips untuk pastikan air susu ibu kekal banyak:
  • Menyusukan pada awal kelahiran.
  • 48-72 jam pertama adalah penting bagi menjamin susu yang banyak.
  • Rooming in dengan bayi, mintalah hospital untuk tidak meletakkan bayi di nursery.
  • Susukan bayi sekerap mungkin, 2-3 jam sekali.
  • Jika bayi tidur, kejutkan bayi untuk menyusu. Bayi perlu menyusu kerap untuk mengurangkan risiko penyakit kuning. Atau pam susu ketika bayi lena.
  • Tak perlu tunggu 2-3 jam. Jika bayi mahu, berikan saja.
  • Ibu perlu kekalkan kesihatan. Kerana letih akan membuat ibu putus asa nak menyusukan anak. Boleh mengambil makanan tambahan, seperti Set Penyusuan Shaklee.
Set Penyusuan Shaklee membantu ibu stay alert dan bertenaga, walaupun terpaksa berjaga di malam hari. Ibu yang sihat dan positive adalah salah satu faktor kejayaan menyusukan anak. Manakala ibu yang letih dan mudah stress, akan lebih mudah mengalah kepada susu formula.

Tiada langkah segera bagi penyusuan susu ibu yang berjaya. Ibu perlu ada ilmu tentang air susu ibu. Seperti sebab apa air susu ibu tak keluar dan sebagainya. Lebih baik pergi ke kelas-kelas persediaan penyusuan susu ibu. Atau paling tak gunakanlah khidmat Internet dengan sebaiknya untuk cari ilmu. 

Ingin mencuba Set Penyusuan Shaklee Paling Bajet, Tapi Berkesan?
Harga Set Penyusuan Terbajet RM213. Untuk harga kawan-kawan boleh terus hubungi Eray di 016 773 1892. Klik sini untuk lebih cerita pasal Set Penyusuan Shaklee Paling Bajet.


Setiap pembelian Set Penyusuan Shaklee dari WeLoveSusuIbu akan menerima:
1-E-Book Khas Tips Tambah Susu
2-Jadual Rutin Mengepam
3-Penghantaran
4-Konsultasi cara pengambilan Set Penyusuan Shaklee
5-Bantuan nasihat perihal susu ibu

You Might Also Like

0 comments

WeLoveSusuIbu On FB

WeLoveSusuIbu Instagram

Nuffnang

WeLoveSusuIbu Youtube