Faktor Susu Badan Kering/Tiada

Thursday, February 02, 2012

Susu badan kering, susu badan tiada. ayat biasa yang akan kita dengar dari ibu yang baru melahirkan bayi. tapi ianya bukan terjadi begitu sahaja, bukan tiba-tiba tiada. ada beberapa faktor yang menyebabkan susu badan kering atau tiada. berikut adalah faktor-faktornya:

sumber dari: mommy lyna
  • Anemia
  • Ketidakseimbangan hormon tiroid
  • Hypopituitarism
  • Polycystic Ovarian Syndrome (PCOS)
  • Gestational ovarian theca lutein cyst (keadaan ni sangat jarang berlaku)
  • Menghidap kencing manis & bergantung pada insulin
  • Tak cukup tisu glandular (IGT)
  • Pernah jalani pembedahan payudara
  • Plasenta tak keluar lagi/tak keluar habis
  • Sindrom Sheehan, apabila pituitari kekurangan darah disebabkan oleh pendarahan semasa melahirkan, so ia tidak menghasilkan hormon mencukupi utk laktasi.
  • Obesiti.
  • Tekanan semasa melahirkan, kehilangan darah etc.
  • Pengambilan drug Pitocin semasa proses kelahiran
  • Penggunaan pil perancang yang mengandungi estrogen dan progesteron.
  • Edema disebabkan oleh IV.
  • Pengambilan ubat-ubatan tertentu.
  • Pengambilan herba/jamu yang mengandungi sifat anti-laktogenik.
ramai juga ibu-ibu yang baru melahirkan bayi berazam mahu susukan bayi selama mungkin. tapi tak berjaya disebabkan susu badan tiada/kering atau tidak cukup. terpaksa top up susu badan dengan susu formula yang ada di pasaran.

saya sangat bersetuju dengan point 'Pengambilan drug Pitocin semasa proses kelahiran'. Terjadi pada diri sendiri kerana tempoh kelahiran yang panjang semasa anak pertama. dari dos rendah hingga ke dos tinggi, pitocin ini terpaksa diambil kerana gesaan/contraction yang terlalu lemah dan menyebabkan hanya bukaan serviks kecil sahaja yang berlaku. Gandaan faktor susu kering juga berlaku, saya dimasukkan ke NICU disyaki kuman telah masuk ke dalam paru-paru. 4 hari di NICU, bila saya cuba pump hanya beberapa titis sahaja yang keluar. azam untuk menyusukan anak saya pada awal-awal kelahiran tidak berlaku.

pengalaman melahirkan anak kedua secara normal (tanpa pitocin dan epidural) memang sangat berbeza. selepas melahirkan saya terus menyusukan anak (on demand) dan alhamdulillah susu badan saya lebih banyak. saya berjaya menyusukan anak kedua ini seawal mungkin. tidak perlu milk booster, kerana hisapan bayi saya adalah magic bagi menghasilkan susu. seakan MILK BOOSTER untuk saya.

dan bagi memastikan susu badan saya sentiasa cukup untuk dimanja. saya perlu sesuatu yang lebih dari MILK BOOSTER. saya perlukan kesihatan yang optimum untuk menyusukan dan memerah susu. SHAKLEE sangat membantu saya. alhamdulillah saya berjaya menyusukan anak saya yang pertama hingga ke umurnya dua tahun. tiada istilah susu formula dalam kamus saya dan anak pertama saya.

sekarang sesi penyusuan diteruskan lagi dengan anak kedua saya. dan masih diteruskan dengan SHAKLEE. kesihatan optimum dan susu juga banyak terhasil. tapi yang paling penting berdoa agar dimudahkan perjalanan menyusukan anak dan sentiasa bersangka baik dengan Allah.


lagi satu yang paling-paling penting, USAHA (banyakkan direct feeding & pump dengan konsisten). kerna, doa tanpa usaha sia-sia sahaja. takkan dapat duit turun dari langit tiba-tiba sahaja.

untuk kesihatan yang optimum dan susu badan yang berkualiti, you can ask me how? either by emel at eray2311@gmail.com or SMS/Call me at 0167731892.

saya doakan agar ibu-ibu seluruh dunia berjaya menyusukan bayi-bayi kamu semua. insyaallah.


You Might Also Like

0 comments

WeLoveSusuIbu On FB

WeLoveSusuIbu Instagram

Nuffnang

WeLoveSusuIbu Youtube