5 Sebab Nekad Perah Susu Badan Kerna Tak Sanggup Bagi Anak Susu Formula

Tuesday, January 27, 2015

Saya dah nekad akan lakukan apa saja untuk perah susu badan. Untuk pastikan anak saya takkan minum susu formula.

Bukanlah saya anti susu formula. Tapi ini keputusan saya, nak berikan yang terbaik untuk anak sendiri. Biarlah bersusah, tidur tak cukup dan macam-macam cabaran lain. Saya dah nekad.

Itulah ikrar saya buat masa anak baru lahir. Masa anak pertama saya masih kerja. 

Jadi saya takde option lain selain dari perah susu badan saya setiap hari. Ya termasuk Sabtu Ahad. Sangat takut susu tak cukup dan terpaksa top up susu formula. Saya memang tak beli langsung susu formula.

Saya yakin pasti ada rezeki susu badan untuk anak saya.

Mungkin korang tertanya, apalah sebabnya saya tak nak langsung anak saya minum susu formula. Dan saya lagi rela perah susu badan.

perah susu badan, tambah susu badan, susu badan cair, perah susu dada, perahan susu ibu, perahan susu ibu di pejabat, susu perahan sikit, susu perahan rosak, susu perahan basi
biarpun susah, tapi saya tekad hanya susu ibu


Sebenarnya ada 5 sebab utama kenapa saya dah bertekad perah susu badan:

1-Susu Formula Beracun

Pernah ingat satu ketika? Susu formula beracun kejadian paling 'havoc' masa berlaku di China. Sampai ada bayi yang meninggal dunia.
Kat Malaysia susu formula yang terlibat, disekat, tak boleh dijual. Alhamdulillah, baby kat Malaysia selamat.
Sebab itulah saya tak mahu ambil risiko terberi susu beracun untuk anak. Lagi pula mana ada susu lain dalam dunia yang boleh tandingi kehebatan susu ibu. Jika nak dibandingkan perahan air susu ibu yang beku pun masih jauh lebih baik dari mana-mana susu lain.
Susu anugerahkan oleh Allah SWT, ada ke Professor di dunia boleh formulasikan kebaikan susu formula setanding susu ibu? Dah beratus tahun, tapi suku dari kebaikan susu ibu pun belum dapat dicapai.

2-Air Tak Bersih

Untuk buat susu formula perlukan air. Jadi kalau ibu bekalkan air dari rumah tak  jadi masalah. Sebab mestilah air kat rumah mestilah ada guna filter.
Tapi kat rumah pengasuh ke nursery? Ada? Betul ke bersih air yang diguna buat bancuh susu?
Tahu tak yang air kosong adalah ancaman untuk bayi dari umur 0-6 bulan.
Perah susu badan dan beri terus bagi pada 'care taker'. Itulah pilihan saya.
Memang takde langsung air kosong yang masuk dalam perut anak saya selama 0-6 bulan. Hanya susu ibu (penyusuan langsung) dan perahan susu badan sahaja. 

3-Ganti Semasa Saya Di Pejabat

Ye bukanlah perahan susu badan boleh menjelma menjadi saya waktu anak di rumah pengasuh. Tapi perasan saya, merasakan seolah-olah anak terasa saya masih berada di sisinya ketika minum susu ibu dalam botol.
Saya perah susu badan dengan kasih sayang. Jika tak melihat gambar anak, saya alunkan zikir-zikir takpun ayat Al-Quran. Tentulah akan hadir semacam 'soul' dalam susu saya. Anak pasti teringatkan saya.
Dan saya tahu dia selamat, gembira menyusu saya walaupun dalam botol.

4-Tak Mahu Anak Sakit

Bukanlah susu formula tu penyebab sakit. Tapi saya tengok kawan-kawan yang bagi susu formula ada yang mengeluh anak selalu tak sihat, ataupun sembelit.
Susu badan ada kandungan antibodi dan khasiat yang tinggi. Duduk di rumah pengasuh, pastilah bercampur dengan anak lain. Jadi susu ibulah perlindungan paling baik. Sebab nilah saya nekad perah susu badan.
Lagi pula susu ibu ni mudah hadam, jadi tiadalah masalah anak susah berak.
Kuranglah gusar hati masa saya dipejabat. Dan jarang sekali ambil cuti mengejut sebab anak sakit. Cuti saya gunalah sebaiknya untuk luangkan masa dengan anak.

5-Susu Formula Mahal

Mungkin ada yang murah, tapi saya belum jumpa. Lagi-lagi susu untuk bayi 0-6 bulan. Tak sah kalau tak lebih dari RM50 setin. Pulak tu kecik je. Habis tu berapa tin nak kena guna sebulan kan? Setahun mesti habis beribu-ribu untuk beli susu formula. Tu tak kira lagi kalau susu formula yang mahal.
Sebagai langkah berjimat saya dan suami, kami dah buat keputusan awal sebelum anak lahir lagi. Anak kami mesti minum susu badan.
Biarlah walaupun leceh perah susu badan, saya sanggup. Saya pilih 'double milk pumping' untuk jimatkan masa. 5-7 minit mengepam secara serentak mengeluarkan hasil yang sama jika pam bergilir 10-15 minit.
Manalah boleh nak lama-lama dalam bilik perah susu. Tak pasal kang kena tegur dengan bos. Kena bijak atur startegi kalau nak perah susu badan ni.

Alhamdulillah hasil nekad, memang saya tak pernah beli susu formula. Dan anak saya, Rayna minum susu badan sampilah umur dia nak dekat 3 tahun.

Habis tu pam sampai 3 tahun ke?

Pastilah tak, masa anak nak masuk 2 tahun saya berhenti mengepam. Lagipun saya dah mengandung anak yang kedua masa tu.

Perjalanan perah susu badan saya bukanlah lancar. Ada onak dan ranjau. Masalah paling teruk saya hadapi, bila susu badan kurang. Masa tu macam-macam saya cuba. Tapi semuanya sementara je. Makan oat hari-hari, tapi lepas 2 minggu hasil perahan susu menyusut balik.

Saya rasa masa zaman perah susu badan tu, hidup saya huru hara. Dengan penatnya tak payah cakap, muka pun nampak lesu je. Balik rumah, memang tak pernah masak. Pukul 9.00 malam susukan anak, dengan saya sekali tidur. Paling parah tidur dengan kerja.

Saya rasa macam saya dah bukan saya yang dulu. Macam dah takde 'life' pulak. Dengan suami pun tak sempat berborak sangat.

Sampailah saya jumpa dengan Set Penyusuan Shaklee. Kata orang boleh tambah susu badan, huh apa lagi pantas terus beli. Sebab masa tu apa-apa je yang boleh tambah susu saya mesti beli.

Seminggu saya makan, nampaklah perahan susu badan dah bertambah. Dan susu yang sebelum ni putih cair, jadi lebih kuning dan pekat. Dan perkara yang saya tak perasan, tapi suami saya perasan, dia pelik saya dah boleh masak untuk dinner dan saya tidur agak lambat.

Bila dia bagitahu kat saya, barulah saya perasan. Saya dah tak rasa letih macam dulu. Muka pun nampak ceria, taklah macam mayat bergerak.

Dah boleh kemas rumah bila balik kerja, dan tulah siap boleh masak lagi. Mulanya saya ingat sementara je kut efek set Shaklee ni. Tapi saya salah, antara salah stau sebab saya berjaya bertahan perah susu badan adalah dengan bantuan vitamin-vitamin yang ada dalam Set Penyusuan ni.

Pastilah saya teruskan ambil sampailah anak ketiga yang lelaki ni. Maklumlah orang kata 'boy' ni menyusu kuat. Tapi syukur sangat sebab tak pernah lagi susu terkurang. Sampaikan terpaksa buang banyak susu perahan yang dah expired. Tak terminum anak saya, sebab saya lagi suka bagi yang 'fresh'. Perah hari ni dan guna esok.

Jadi kalaulah anda pun ada masalah macam yang saya pernah rasa, tak payahlah fikir 100 kali samaada nak ke tak ambil Set Penyusuan Shaklee ni, terus Whatsapp saya di 016 773 1892. Insyaallah saya akan berikan nasihat cara makan set ini yang berkesan. Serta tips dan tricks tangani susu tak cukup.

Bukan je masalah dah tak letih walaupun berkali-kali perah susu badan, tapi masalah susu kurang pun selesai. Sampaikan anda terpaksa pulak beli deep freezer nak simpan perahan susu yang dah terlebih-lebih.

You Might Also Like

0 comments

WeLoveSusuIbu On FB

WeLoveSusuIbu Instagram

Nuffnang

WeLoveSusuIbu Youtube