Ganti Puasa Ibu Menyusu: 5 Tips Hebat!

Monday, March 31, 2014

Kurang dari 100 hari Ramadhan akan tiba lagi. Ibu-ibu dan ganti puasa? Dan mungkin yang lebih risau ibu menyusu yang nak ganti puasa. Yelah, mana tak nya. Risau susu terjejas, dan penghasilan susu kurang sewaktu puasa.

Sebenarnya berpuasa tidaklah mengganggu penghasilan susu. Tetapi ada beberapa perkara yang ibu perlu titikberatkan. Sebagai contoh bersahur, minum air dan kesihatan ibu. Jika perkara-perkara asas telah dipenuhi, makanya ganti puasa bagi ibu menyusu bukanlah payah.

Berikut adalah 5 Tips Hebat yang membantu ibu menyusu ganti puasa.

1-Bersahur Dengan Makanan Berat
Biasanya menu berat paling popular adalah nasi. Makan nasi semasa bersahur. Jika agak sukar nak menelan nasi, buatlah lauk-lauk yang simple tapi membuka selera. Seperti sup atau pun sambal belacan. Kuantiti nasi pula tak perlu digandakan. Ambil seperti biasa. 

Untuk lebih tenaga dan tak lembik kerna kelaparan, bolehlah mengambil Energizing Soy Protein (ESP). Serbuk soya ESP ini mengandungi index glisemik yang rendah. Ia lambat tercerna dan menyebabkan rasa kenyang yang lebih lama. Dan paling penting ESP melepaskan tenaga secara perlahan-lahan. Jadi ibu menyusu akan tetap bertenaga dan tak lembik walaupun kena pam susu banyak kali.

2-Air
Disebabkan berpuasa, makanya siang hari ibu tak boleh minum. Jadi bagaimana nak kekalkan pengambilan air paling kurang 3 liter sehari? 
Mudah saca, minumlah sedikit-sedikit diantara waktu berbuka hingga bersahur. Letakkan botol air ditempat yang mudah akses. Seperti meja di ruang tamu. Atau di dalam bilik. Jadi tak perlulah bersusah payah ke dapur untuk tuang air.

ganti puasa bulan rejab, ganti puasa lama, ganti puasa bulan sya'ban, ganti puasa tertunggak, ganti puasa untuk ibu hamil, ganti puasa ibu menyusu, cara ganti puasa, cara ganti puasa dan fidyah, cara ganti puasa yang lama, cara ganti puasa yang tertinggal, cara ganti puasa lama, ganti puasa dan bayar fidyah, cara ganti puasa ramadhan, cara nak ganti puasa, cara bayar fidyah ganti puasa


3-Makanan Berbuka
Ambillah kurma semasa mula berbuka. Ya, nafsu makan sewaktu berbuka memang ada lebih sikit. Boleh nak makan apa saja. Tapi kena pastikan yang makanan tersebut tidak menggganggu penghasilan susu. Seperti ais, atau herba parsley atau kubis. Jika nak makan, ambillah dalam keadaan yang sederhana.

Dan lebih baik makan makanan yang seimbang. Seperti nasi dan lauk pauk. Tak perlu tambah kuantiti ya. Nanti bukan susu yang bertambah-tambah. Tapi berat yang makin bertambah-tambah.

4-Makan Kerap
Orang jawa panggil mentong. Adalah lagi baik jika ibu kerap makan. Daripada makan sekali banyak. Makan banyak boleh menyebabkan perut sebu dan rasa tak bertenaga. Tak perlu makan yang berat-berat, cukup sekadar mengalas perut.

Boleh ambil roti atau biskut. Atau nak yang lebih mudah, ambillah ESP sebelum tidur. Ambil sekali dengan Alfalfa. Hasilnya susu akan lebih banyak dan pekat dari biasa.

5-Ambil Supplemen
Ibu zaman sekarang adalah yang super sibuk. Tak kira walaupun berkerja atau suri rumah. Hingga terkadang, makan pun mana yang sempat je. Oleh itu penting untuk ibu mengambil supplemen atau makanan tambahan. Lebih-lebih lagi bila ibu menyusu dan ganti puasa

Usah abaikan penjagaan kesihatan diri. Bayangkan jika lemah dan lesu semasa berpuasa. Nak pam susu pun tak larat. Dan bila kurang pam, maka kuranglah rangsangan. Dan akhirnya, susu pun semakin kurang. Tu yang nanti ada yang kata berpuasa membuatkan susu berkurang.

Ibu menyusu yang nak ganti puasa perlu persiapkan diri. Yakinkan diri bahawa susu tetap meriah walaupun puasa. Banyakkan membaca dan ketahui apa yang dapat membantu ibu menyusu ketika berpuasa.

Dan juga, lengkapkan diri dengan perisai supplemen. Supaya ibu tetap kekal bertenaga walaupun ganti puasa dan pam susu.

Cadangan supplemen bagi ibu menyusu adalah ESP, Mealshake dan Performance Drink (RM346.25). Atau boleh mengambil Set 3 M (RM497.50), set khas dan lengkap untuk ibu menyusu.

Nota: Jika mahukan harga yang lebih istimewa, JOM DAFTARKAN KEAHLIAN. Hanya RM65 untuk seumur hidup. Atau beli barangan Shaklee RM660 untuk dapatkan keahlian PERCUMA.

Mahu ORDER dan MENDAFTAR boleh hubungi Suriya Majid di 016 773 1892 sekarang.

You Might Also Like

0 comments

WeLoveSusuIbu On FB

WeLoveSusuIbu Instagram

Nuffnang

WeLoveSusuIbu Youtube